Numrush

And the winner is: Spotify en Shazam voorspelden de uitkomst van de Grammy’s

Je hebt er gisteren en vanochtend niet aan kunnen ontkomen: gisteren werden de Grammy’s weer uitgereikt. De grootste Amerikaanse prijzenregen in de muziekindustrie lokt elk jaar weer mooie voorspellingen uit, maar wat nu als deze voorspellingen werden gedaan op basis van een heuse data analyse?

In navolging van vorig jaar ging ook Spotify dit jaar de uitdaging aan om in een deel van de (vele-vele) categorieën van de Grammy’s een voorspelling te doen. Met een score van 3 uit 5 in 2013 waren de zweden niet tevreden, dit jaar moest het percentage van juiste voorspellingen naar liefst 80%.

Ook Shazam waagde een gokje. Of eigenlijk, ze analyseerde hun dataset. Want het grootste deel van de voorspellingen zijn gedaan op basis van het aantal keren dat mensen een liedje, artiest of album ‘tagde’ in de app van Shazam. Daarmee doe het overigens hetzelfde als Spotify, die hun voorspellingen ook deden op basis van het luistergedrag van hun leden.

Het verschil tussen beiden zit hem natuurlijk in de manier waarop de apps gebruikt worden. Spotify is de jukebox, terwijl mensen via Shazam kenbaar maken wanneer ze genoeg ‘geraakt’ worden door een liedje om het daadwerkelijk op te zoeken en op te slaan voor later.

We beginnen met de voorspellingen van Spotify, de juiste voorspellingen dik gedrukt:

En hier zien we de voorspellingen van Shazam, wederom de juiste keus dik gedrukt:

We kunnen duidelijk stellen dat Spotify de winnaar van de beide spelers is! Alhoewel men daar op het hoofdkantoor wellicht anders over denkt… die 80% is immers wederom niet gehaald!