Yahoo, Flickr en Tumblr verkocht voor 4,8 miljard dollar

Een koopje. Zo zou je de verkoop van Yahoo aan telefonieprovider Verizon wel kunnen noemen. Voor 4,8 miljard dollar neemt het bedrijf de voormalige zoekgigant over, details over de overname worden naar verluid in de loop van deze ochtend bekend gemaakt.

Veel Nederlanders zijn goed bekend met Yahoo: Eind jaren 90 was het één van de eerste – en lange tijd meestgebruikte – zoekmachines voor het internet. De naam “yahoo!” stond gelijk aan de vreugdekreet die je slaat als je iets op het web gevonden hebt.

Maar de rol van meestgebruikte zoekmachine wordt al snel overgenomen door Google die zijn vernuftige zoekalgoritmes en met name de cleane userinterface allemaal net iets beter op orde heeft.

Populairste nieuwssite in de VS

Yahoo ontwikkelt zich in die jaren verder door tot “web portal”: Een soort online krant waarop je alle laatste nieuwtjes vindt varierend van sport en entertainment tot food en politiek, een beetje zoals we in Nederland nu.nl en daarvoor Planet Internet kenden. En met succes: De homepage van Yahoo wedijvert in Amerika nog jarenlang met Google om de plek “best bezochte website van de VS” en krijgt recent nog een volledig redesign.
image

In 2014 lanceert Yahoo een eigen magazine op gebied van onder meer food, tech en fashion. Het wordt gepresenteerd als “de volgende stap in branded content” en ziet er schitterend uit, maar wordt helaas een jaar later alweer gekilled. 
Maar financieel kwakkelt het bedrijf. De reclameinkomsten lopen terug en de winsten van het bedrijf blijven achter. Waar Yahoo aan het begin van deze eeuw nog een overnamebod van boven de 60 miljard dollar afslaat, verliest het in de jaren daarna alleen maar meer aan waarde.

Flickr en Tumblr

Een lange serie van uiteenlopende CEO’s slagen er niet in het tij te keren en het vertrouwen van de aandeelhouders neemt af: De aandelen raken in een vrije val. De komst van Google topvrouw en techceleb Marissa Mayer lijken het tij heel even te keren: In haar eerste jaar verviervoudigen de aandelen zich na aanzienlijke bezuinigingen op met name personeel.

Ook de gebruikers zijn blij, omdat Mayer een nieuw design voor publiekslievelingtje Flickr, een fotowebsite en een van de eerste sociale netwerken, laat uitrollen. Niet lang daarna koopt ze Tumblr, de grootste blogdienst onder jongeren en eveneens een publiekslieveling van social media gebruikers, voor 1,1 miljard dollar.

David-karp-marissa-mayer

David Karp (Tumblr) en Marissa Mayer (Yahoo) direct na de bekendmaking van de overname van Tumblr voor $1,1 miljard.

Toch lijkt gebrek aan focus Yahoo uiteindelijk de das om te doen. Alhoewel ze goede content in hun portfolio hebben weten ze die niet te monetizen en verliezen ze uiteindelijk op alle fronten de oorlog met Facebook, het techbedrijfje dat ze ooit net na oprichting nog probeerden te kopen van Mark Zuckerberg. Samen met Google zet Facebook vandaag de dag zo’n 95% van alle online ad spent weg.

Yahoo in de uitverkoop

In februari dit jaar wordt besloten dat Yahoo in de verkoop gaat. Na maanden van onderhandelen is het nu Verizon die er voor 4,8 miljard dollar met alle sites, diensten, staf en onroerend goed vandoor gaat. Een koopje, als je bedenkt wat deze voormalige internetpionier ooit waard is geweest zelfs al voor Y2K. Yahoo’s patenten, een grote collectie van al haar technische plannen voor nieuwe producten en diensten sinds 1996, worden apart verkocht, en moeten ook ca. 1 miljard gaan opbrengen.

De grootste waarde van het bedrijf schuilt op dit moment in een aparte holding, waarin nog ca. 15% van de aandelen in e-commerce platform Alibaba zijn ondergebracht. Die troef is op dit moment goed voor nog eens $34 miljard.

Wat Verizon van plan is met diensten als Flickr, Tumblr en de Yahoo nieuwsportals en magazines is op dit moment nog niet duidelijk, maar verwacht wordt dat deze gewoon zullen blijven bestaan. Eerder dit jaar nam Verizon ook AOL over, het moederbedrijf van o.a. Techcrunch en Huffington Post. Het lijkt er dus sterk op dat de telefoniegigant een nieuw mediabedrijf aan het samen stellen is dat zo veel mogelijk mensen moet weten te bereiken. Of het Verizon wel lukt om al die eyeballs te monetizen weten we over een paar jaar.