Numrush

YouTube blijft zijn regels aanscherpen, zijn er alternatieven voor videomakers?

YouTube

YouTube kondigde vorige week aan zijn regels voor advertenties op kanalen aan te scherpen. Je kunt voortaan pas advertenties inzetten als je video’s in het afgelopen jaar meer dan 4.000 uur zijn bekeken en je minimaal 1.000 abonnees hebt. Vooral vanuit kleinere kanalen kwam daar veel kritiek op. Maar zijn er eigenlijk wel alternatieven waar je voor kunt kiezen?

De 1,5 miljard gebruikers van YouTube kijken dagelijks maar liefst een miljard uur aan video’s. Het is dus duidelijk: het videoplatform is dominant binnen zijn sector. Want waar anders ga je urenlang naar video’s kijken? En diverse mensen die regelmatig goede content maken, verdienen er wat mee via advertenties. Maar dat gaat nu dus veranderen.

De nieuwe regels van YouTube pakken namelijk niet de grote kanalen, maar de kleintjes aan, klinkt het vanuit de gemeenschap. Bijvoorbeeld Thomas M. Wagner. Hij heeft 300 recensies over science fiction op YouTube gezet. Een grote ster is hij niet, maar hij heeft wel een publiek van ongeveer 4.400 mensen die zich op zijn kanaal hebben geabonneerd. In ruil daarvoor verdiende Wagner ongeveer 100 dollar per maand via advertenties, meldt Wired.

Maar Wagner is niet blij met de nieuwe regels. “Het platform was ooit voor iedereen een manier om een groot publiek te vinden. De nieuwe regels zeggen nu eigenlijk ‘je bent alleen belangrijk voor ons als je al groot bent'”, aldus Wagner. Daar is hij niet de enige in. Veel eigenaren van de kleinere kanalen zijn boos. Waar ze eerst nog een beetje geld wisten te verdienen, is dat nu geen optie meer.

Maar wat ga je dan doen? Je kunt wel boos zijn, maar met YouTube’s dominante positie op de markt heb je weinig andere keuze als je een publiek wil bereiken met je video’s. Toch? Nou, niet helemaal. Er zijn namelijk wel alternatieven voor YouTube, waar je ook geld kunt verdienen met je creaties.

Patreon

Eén zo’n voorbeeld is Patreon, wat veelal in combinatie met andere platformen als Twitch en YouTube wordt gebruikt. Patreon is een website waar je allerlei soorten creaties kwijt kunt, waaronder video’s en podcasts. Je zet een kanaal op en vraagt je volgers om een kleine bijdrage voor exclusieve content. Denk bijvoorbeeld aan filmpjes en foto’s achter de schermen, of speciale uitzendingen. Natuurlijk kun je ook nog steeds gratis content blijven delen, mocht je dat willen.

De gebruikers betalen per maand, waardoor je van tevoren ook al weet wat je aan geld binnen gaat krijgen. Verdien je alleen via advertenties – zoals op YouTube – dan weet je van tevoren vaak niet wat je gaat verdienen. Het is immers maar de vraag hoe vaak een advertentie bekeken wordt.

Patreon is misschien niet zo groot als YouTube, maar ook zeker geen kleine website meer. Inmiddels heeft het platform ruim 500.000 makers en nog veel meer ‘gewone’ gebruikers.

“Patreon heeft een hele goede kans om fundamenteel te worden voor de structuur van het internet”, zegt Danny Rimer, een investeerder bij Index Ventures en voormalig bestuurslid van Etsy, tegenover Bloomberg. “We zitten nog heel erg in de beginfase van de service, maar er kan veel gedaan worden.” Het vertrouwen is er dus wel.

Vimeo

Een andere optie is Vimeo, een wat meer kunstzinnige versie van YouTube. Hier vind je dan ook geen schattige video’s van katten die gekke dingen doen, maar content van hoge kwaliteit. Ook is het als videomaker mogelijk om geld te verdienen, door je video aan te melden voor Vimeo on Demand.

Voor videomakers zijn er echter wel wat nadelen. Je kan namelijk maar 500MB per week uploaden op de site. Dit kun je upgraden naar 5GB per week, waar je per maand voor moet betalen. Dat is een groot nadeel tegenover YouTube, waar je zoveel kunt uploaden als je zelf wilt.

Twitch

Een nog bekender alternatief is Twitch. Deze website richt zich vooral op game-video’s, maar is eigenlijk te gebruiken voor alle live video’s. Dat is dan ook waar het platform om draait: livestreams. Nadeel is wel dat je veel minder verdient dan op YouTube, onder meer omdat de website een stuk minder populair is. Maar misschien dat het in combinatie met Patreon wel een goed alternatief is.

Voor de gewone kijker is er ook nog een klein nadeel: je kunt video’s vaak niet terugspoelen. Wel zijn er tegenwoordig herhalingen te bekijken van uitzendingen, waardoor het geen ramp is als je iets mist. Ander nadeel is dat het streamen misschien iets trager is dan op andere websites.

Twitch is geen echte directe concurrent van YouTube, aangezien het hier met name om game-video’s gaat. Als videomaker is het dus belangrijk om daar rekening mee te houden, aangezien je schattige kattenfilmpjes het hier een stuk minder goed zullen doen. Maar als je fan bent van games, dan is dit een goed alternatief.

Facebook

De meest geduchte concurrent voor YouTube op het moment is niets minder dan Facebook. Het sociale medium heeft de afgelopen jaren groot ingezet op video’s, waardoor je er ontzettend veel mensen mee kunt bereiken. De video’s spelen direct af en het algoritme houdt van video’s.

Wil je dus met video’s aan de slag, dan kan Facebook echt een alternatief zijn. In plaats van een kanaal maak je een pagina aan en de beelden upload je direct naar het platform. Op die manier kunnen mensen je ook echt gaan volgen. Groot nadeel is echter dat je in Nederland geen geld kunt verdienen aan advertenties op Facebook. Daarvoor zul je dus weer naar een andere plek moeten (bijvoorbeeld Patreon).

Ander nadeel is dat veel mensen hun geluid uit hebben staan op hun smartphones, waardoor je video dus zonder geluid wordt afgespeeld. Dat is zeker iets waar je rekening mee moet houden. Je kunt dus niet je YouTube-video ook maar even uploaden naar Facebook, omdat de ervaring toch echt anders is.

Moet YouTube op zijn tellen gaan passen?

Facebook is echter wel de grootste kanshebber als het gaat om het overnemen van de dominante positie van YouTube. Hoewel er dus zeker een aantal alternatieven zijn voor het videoplatform, zijn de meeste zoveel anders dat ze niet direct concurreren met de site van Google.

Twitch richt zich te veel op gamers, Vimeo te veel op de kunstzinnige en professionele types, en Patreon is vooralsnog veelal iets voor “erbij”. Facebook heeft echter een goede strategie en een stevig platform opgebouwd. Daar komt bij dat het sociale medium sowieso al een gigantisch gebruikersaantal had, ook voor de video’s kwamen. Het publiek is er dus al, terwijl de andere alternatieven een stuk kleiner zijn. En door het video-liefhebbende algoritme is de kans groot dat je beelden ook daadwerkelijk voor mensen hun neus verschijnen.

Als er nu ook nog een optie komt om in Nederland geld te verdienen met de video’s via Facebook, dan zal YouTube hier misschien wel uit moeten gaan kijken. Want hetgeen waar mensen zich nu boos over maken – het “afstraffen” van de kleinere kanalen om ongepaste content te weren – gebeurt op Facebook niet. Hoewel Facebook zijn eigen problemen heeft, behandelt het vooralsnog alle pagina’s en kanalen hetzelfde, ongeacht hun grootte. Maar voorlopig lijkt YouTube toch nog echt zijn dominante positie te behouden.