Numrush

Europese Commissie: Meer geld van YouTube naar artiesten en Google moet uitgevers gaan betalen

Dankzij de plannen om de Europese auteursrechten te hervormen moeten videosites als YouTube muzikanten en muzieklabels meer gaan betalen. Daarnaast moeten uitgevers en producers hun zangers en auteurs gaan vertellen wat hun werk heeft opgeleverd. Dit schrijft de BBC.

YouTube ligt al langer onder vuur omdat ze niet genoeg zouden betalen voor content, waaronder muziek. Geoff Taylor, CEO bij BPI dat de Britse muziekindustrie vertegenwoordigd, zegt bijvoorbeeld dat het oneerlijk is dat platformen als YouTube “gigantische bedrijven opbouwen met muziek en andere content, terwijl ze maar een fractie van de royalties betalen aan artiesten en labels.”

Eerder dit jaar ondertekenden ruim duizend artiesten, waaronder Lady Gaga en Coldplay,  een brief waarin ze de Europese Commissie opriepen om dit gat tussen de opbrengsten van diensten als YouTube en de betaalde royalties aan te pakken. Nu krijgen ze dus hun zin.

En zelfs uitgevers van nieuws worden nu herkend als rechthebbenden, wat voor het eerst is. Daardoor moeten portalen als Google News uitgevers van onder meer kranten gaan betalen wanneer ze kleine stukjes van nieuwsberichten gebruiken. Carlo Peronne, hoofd van de European Newspaper Publishers’ Association, zegt dat dit een significante en historische stap is.

Dwingen

Hoe de Commissie de websites wil dwingen om meer te betalen aan artiesten, is niet bekendgemaakt. De plannen roepen echter wel op om ook gemakkelijker toegang te krijgen tot online content in heel Europa. Dit wil de Commissie doen door bij instellingen als universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven een verbinding van 1GB per seconde aan te leggen. Thuis moet je een verbinding van minimaal 1MB per seconde krijgen. Daarnaast moeten de regels voor het auteursrecht voor onderzoek en onderwijs aangepast worden.

Het zijn overigens nog steeds voorstellen, nog geen regels. Daarvoor moeten ze eerst nog langs het Europese Parlement en alle Europese Staten. Dat kan nog jaren in beslag nemen, zeker omdat lobbyisten hier naar alle waarschijnlijkheid tegenin gaan.

Google

Google is al meteen begonnen met lobbyen en heeft direct gereageerd op de plannen. Het techbedrijf laat duidelijk zien dat ze er niet blij mee zijn. “Er is een betere manier”, zegt het bedrijf in een statement. De internetgigant heeft onder meer kritiek op de suggestie dat alle content voortaan eerst gefilterd moet worden door online services. “Hiermee wordt het internet veranderd in een plek waar alles dat geüpload wordt eerst goedgekeurd moet worden door advocaten, voordat het een publiek kan vinden.”

Ander punt van kritiek ligt bij het geld dat uitgevers van kranten zouden moeten krijgen. “Het schaadt iedereen die het nieuws schrijft, leest of deelt, inclusief veel Europese startups die samenwerken met de nieuwssector om zakelijke modellen voor het internet te maken. Daarnaast kan het Google’s mogelijkheid om verkeer waar je mogelijk geld aan kunt verdienen gratis door te sturen via Google News en Search beperken. Betalen voor kleine stukjes is voor niemand een rendabele optie.”

Toch heeft Google ook een positief punt gezien in de voorstellen. “We zijn blij om te zien dat de Commissie verplicht om transparanter te zijn en data te delen met artiesten en rechthebbenden. Dat is een belangrijke stap om eerlijkere en effectievere marktplaatsen voor auteursrecht te maken.”