YouTube is vorige maand stilletjes begonnen met het tonen van complete Hollywood-films met reclames. Dat bevestigt Rohit Dhawan, director of product management bij het videoplatform tegenover AdAge. Het gaat onder meer om The Terminator en Legally Blonde.
Het platform begon in oktober met het promoten van gratis films in de film-afdeling van de website, waar het al jaren films en series verkoopt. Dat werkte vergelijkbaar met het kopen van films op Apple iTunes. Maar de optie om films gratis te kijken met reclames tussendoor bestond niet.
“We zagen deze kans op basis van gebruikerseisen, naast het kijken van betaalde films. Kunnen we films met reclames uitzenden, helemaal gratis voor de gebruiker?”, aldus Dhawan. “Het is ook een mooie kans voor adverteerders.” Welke deals YouTube hiervoor gesloten heeft met studio’s en hoe de omzet verdeeld wordt, is onbekend.
Honderd films
Op dit moment zijn er ongeveer honderd films beschikbaar om gratis met advertenties te bekijken op het platform. De meeste daarvan zijn ook geen blockbusters of zijn klassiekers. Dhawan stelt echter dat het aanbod uitgebreid gaat worden.
In Nederland lijkt het er vooralsnog bovendien op dat je nog moet betalen voor films. We hebben moederbedrijf Google gevraagd of dit inderdaad het geval is en of dit nog veranderd. Vooralsnog heeft het bedrijf niet gereageerd.