YouTube heeft YouTube Giving gelanceerd: een aantal functies om geld op te kunnen halen voor goede doelen. Hieronder vallen onder meer Fundraisers, Community fundraisers, Campaign matching en Super Chat for Good. De functies zijn vooralsnog alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. Dat meldt het videoplatform op zijn blog.
Met Fundraisers, waar alleen nog een bètaversie van is, kunnen makers en goede doelen een campagne om geld op te halen maken en embedden naast video’s en livestreams. Fans kunnen vervolgens direct op YouTube via een speciale knop geld doneren. Het videoplatform handelt de logistiek en betalingen verder af.
Ook van Community Fundraisers is een bètaversie uitgerold. Daarmee kunnen meerdere makers samen eenzelfde fundraiser organiseren om geld op te halen. De functie is zo ontworpen dat het op hetzelfde moment in video’s van de makers verschijnt. Ook staat hierin het geld dat ze samen hebben opgehaald.
Verder is er Campaign Matching, waarmee videomakers die Fundraisers en Community Fundraisers organiseren meer geld op kunnen halen. Het idee is dat andere makers en merken het opgehaalde geld nog een keer zullen doneren aan het goede doel. Die beloftes worden vervolgens bij de acties getoond, om meer fans te inspireren om geld te doneren.
Super Chat
Tot slot is er Super Chat for Good, waarmee er geld opgehaald kan worden via livestreams en Premiere-video’s. Als de functie aangezet wordt, gaat al het geld wat met aankopen in de Super Chat for Good opgehaald wordt naar een zelfgekozen goed doel. De chat werkt verder hetzelfde als de reguliere Super Chat.