YouTube gaat meer eigen shows maken die je gratis kunt bekijken

YouTube heeft een hele reeks deels gesloten met celebrities die hun eigen shows gaan maken voor het videoplatform. Onder meer zangeressen Katy Perry en Demi Lovato, comedian Kevin Hart en presentatrice Ellen DeGeneres krijgen shows op YouTube. Opvallend is dat Google deze Originals gratis toegankelijk maakt voor iedereen en geld hoopt te verdienen met advertenties.

Ruim een jaar geleden introduceerde de videodienst in de VS een betaald abonnement: YouTube Red. Dit biedt niet alleen extra mogelijkheden om zonder reclame en offline video’s te bekijken, maar biedt ook toegang tot Originals die de dienst liet produceren. Nu kiest het bedrijf er dus voor om dergelijke video’s onderdeel te maken van de gratis variant van YouTube, die de meeste mensen gebruiken.

In totaal gaat het om zo’n veertig shows die YouTube gaat produceren. Daarbij kiest de dienst er bewust voor om geen televisieprogramma’s te maken: het moeten shows worden die passen bij YouTube en het kijkgedrag van de gebruiker.

Volgens Bloomberg betekent deze aankondiging niet dat YouTube niet meer investeert of gelooft in de abonnementsdienst YouTube Red. Sterker nog: het bedrijf blijft ook daarin investeren, maar wil tegelijkertijd het gratis aanbod uitbreiden.

In het verleden heeft Google dit trouwens al vaker gedaan, maar de laatste jaren koos YouTube ervoor om op een andere manier te investeren in content. Het realiseerde studio’s en faciliteiten voor professionele creators en verzorgde marketing. Nu kiest YouTube dus ook weer voor het daadwerkelijk direct betalen voor de productie van content.

Twitter en Facebook

De aankondiging komt een paar dagen nadat Twitter aankondigde flink te gaan investeren in livestreams. Het sociale netwerk sloot deals met verschillende sportcompetities, maar ook nieuwsbedrijven als BuzzFeed en Bloomberg voor de productie van tv-programma’s die worden gestreamd via Twitter.

Ondertussen investeert ook Facebook flink in de productie van kwaliteitscontent. Het bedrijf betaalt grote mediabedrijven om video’s en livestreams te produceren. Of Facebook ook deals sluit met celebrities zoals YouTube doet, is onduidelijk. Een jaar geleden heeft Facebook dit wel gedaan voor het aanjagen van livestreaming.