YouTube past nieuwsaanbod aan om nepnieuws tegen te gaan

YouTube gaat zijn nieuwsaanbod wijzigen, om zo de verspreiding van nepnieuws op het platform tegen te gaan. Dat heeft het videoplatform via een blogbericht laten weten. Het bedrijf gaat onder meer video’s met teksten en links naar nieuwsberichten over recente gebeurtenissen aanvullen.

Die links gaan onder meer naar Wikipedia en Encyclopaedia Britannica. De links verschijnen bij een klein aantal video’s over onderwerpen waar veel nepnieuws en desinformatie over bestaat. Denk bijvoorbeeld aan de maanlanding en chemtrails.

Ook wil YouTube meer nadruk gaan leggen op ‘gezaghebbende nieuwsbronnen’. In Amerika komen er dan ook links naar nieuwsartikelen bij video’s over grote actuele gebeurtenissen. Ook wordt er in Amerika meer lokaal nieuws getoond. De secties van Top News en Breaking News worden naar meer landen uitgebreid, maar het is niet bekend welke landen dat zijn.

25 miljoen dollar

Verder wordt er gekeken naar hoe het platform in de toekomst nieuws gaat aanpakken. Zo geeft het 25 miljoen dollar uit aan een initiatief om nieuwsuitgevers te ondersteunen en nieuwsorganisaties te helpen om video’s te maken. Het gaat onder meer om de media Vox Media, Jovem Pan en India Today.