Het voelt misschien al als een eeuwigheid, maar YouTube bestaat eigenlijk pas twaalf jaar. In al die tijd is het logo echter nog nooit gewijzigd. Tot nu dan, want het bedrijf heeft een nieuw logo aangekondigd. En ook het uiterlijk van de website en de apps gaat veranderen.
In het oude logo verscheen het woord ‘Tube’ in een rood vlakje. Nu staat er een rood vlak met een play-knop er in voor het woord ‘YouTube’. Het bedrijf zelf zegt dat de afbeelding met die wijziging beter geschikt is voor weergave op verschillende schermen. Zo zou het pictogram duidelijker te zien zijn dan het oude logo.
Website
Daarnaast zijn de website en de mobiele apps veranderd. De website moet nu meer aansluiten bij de Material Design-ontwerptaal die we onder meer in Android terugzien. “Het resultaat is een duidelijke, eenvoudige en intuïtieve gebruikerservaring, waarbij de content in de schijnwerpers staat”, aldus het bedrijf.
De website heeft bijvoorbeeld meer ruimte voor video’s gekregen en er zijn minder kleuren aanwezig. Helemaal nieuw op de desktopversie van YouTube is een donker thema. Daarbij wordt de achtergrond donkerder gemaakt. Wil je de optie aanzetten, dan klik je op je profielfoto. Daar is het donkere thema te vinden.
App
Ook de app heeft minder kleur rondom video’s gekregen. In de Android-versie zijn de knoppen verder naar de onderkant van het scherm verplaatst. Interessant is verder dat je video’s kunt terug- of doorspoelen door links of rechts op het scherm te tikken. Per tik wordt de video tien seconden door- of teruggespoeld.
Daarnaast kun je video’s langzamer of sneller bekijken. De beelden hebben verder geen zwarte balken meer in de app. De speler past zich namelijk aan aan het formaat van de video. Ben je op zoek naar een nieuwe video, dan kun je een lijst met aanbevolen varianten bekijken terwijl je naar een filmpje kijkt op volledig scherm.