YouTube halveert virtual reality tot 180 graden om het toegankelijker te maken

YouTube wil het makkelijker maken om virtual reality te bekijken en te maken. Daarom komt het platform met een nieuw format, waarin een ‘halve’ virtual reality-video’s een plek hebben: VR180. De beelden van deze video’s beperken zich tot 180 graden, in plaats van de gebruikelijke 360 graden.

Dat lijkt vreemd, maar is volgens YouTube best logisch. Het blijkt voor kijkers namelijk niet voor de hand te liggen om hun hoofd helemaal te draaien. Kijkers van virtual reality zien in 360-gradenervaringen meestal alleen de voorkant van de video. Uit onderzoek van het platform blijkt dat kijkers 75 procent van tijd naar de voorste 90 graden van de video kijken, schreef de BBC deze week.

Dat kan komen omdat kijkers om wat voor reden dan ook er niets voor voelen om hun nek te draaien. Maar het kan ook aan de makers liggen. Het gebruik van een 360-gradenomgeving is voor videomakers niet vanzelfsprekend. Een video kan daardoor snel ‘niet werken’. Een 360-gradenomgeving is niet succesvol als een kijker niet weet dat hij zijn hoofd moet draaien, of wanneer hij dat moet doen. Met het VR180-platform moet virtual reality voor zowel kijkers als makers toegankelijker worden.

Camera’s

Om het platform te vullen werkt Google, eigenaar van YouTube, samen met enkele fabrikanten aan 180-gradencamera’s. Deze filmen logischerwijs niet in 360 graden maar in 180 graden, maar ze wijken ook op een andere manier af van 360-gradencamera’s.

De camera’s zullen ook in staat zijn om 3D-beelden schieten. Bij gewone 360-gradencamera’s is dat vaak niet het geval. Die bevatten meestal slechts één camera per 180 graden. Dat levert monoscopisch beeld op: wat je door twee ogen bekijkt, is slechts door één ‘oog’ (camera) gefilmd. VR-camera’s die 3D filmen, schieten stereoscopisch beeld: voor elk oog een aparte camera.

De 180-gradencamera van Google gaat ook livestreams ondersteunen. De prijs zal volgens het bedrijf in de enkele honderden dollars lopen en het apparaat zal vanaf komende winter te koop zijn.