‘Zelfrijdende auto’s hebben betere kaarten nodig’

Diverse bedrijven werken aan zelfrijdende auto’s en Uber is bezig de eerste al in Pittsburgh te plaatsen voor een test. Maar volgens The Verge kunnen deze autonome voertuigen geen succes worden zonder dat we eerste onze digitale kaarten verbeteren. En daar hebben ze een goed punt.

Denk even na: hoe vaak heeft Google Maps of Apple Maps je op een net iets andere locatie neergezet dan waar je moet zijn? Misschien zit je voordeur wel net om de hoek, iets wat onze digitale kaarten nog niet zo goed begrijpen. Het is zelfs al eens gebeurd dat het verkeerde huis gesloopt werd, omdat Google Maps de pin op het huis van de buren neerzette.

Het probleem heet het egress problem: de manier waarop we gebouwen op een kaart lokaliseren komt niet altijd overeen met hoe mensen in en uit die gebouwen komen. Hiermee wordt met name één probleem beschreven: je gebouw heeft als adres een grote straat, maar de voordeur zit net om de hoek. Daardoor kun je of de deur niet vinden of je komt bij de voordeur, maar staat op een heel ander adres.

Groot probleem

Tot nu toe zijn dit soort foutjes geen drama – op dat ongeluk met dat huis na dan – maar in de toekomst kunnen ze behoorlijk vervelend worden. Want wat als je auto maar rondjes blijft rijden omdat hij je deur niet kunt vinden? Je kunt immers niet zeggen: “Sorry, de route in deze kaartenapp klopt niet helemaal. Je moet hier rechts.” Of: “Ik woon in dat witte gebouw, maar de voordeur zit net om de hoek.”

In mijn geval zou dit probleem zomaar kunnen betekenen dat de auto of op een fietspad stopt, of op een doorgaande weg stil gaat staan. Voor mijn voordeur zit namelijk geen weg waar je even kunt parkeren of stoppen. Beide opties zijn nu niet helemaal ideaal.

Toekomst

Er zijn zeker wel een aantal oplossingen te bedenken voor dit probleem. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een knop op de kaart, waarmee je de daardwerkelijke deuren van een adres kunt aangeven. Je kunt van tevoren bepaalde locaties toevoegen voor adressen waar de auto stil moet gaan staan.

Maar tot er een echt goede oplossing bedacht is, zullen autonome auto’s niet weten waar ze heengaan. En dat terwijl de ontwikkelingen op dit gebied behoorlijk snel gaan. Misschien is het dus een idee om ons ook hier eens op te gaan richten.