Onderzoekers van de National University of Singapore, de Singapore-MIT Alliance for Research and Technology en MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory werken aan een zelfrijdende scootmobiel. Want waarom zouden alleen auto’s autonoom kunnen rijden? Onlangs slaagde het apparaat voor een belangrijke test, schrijft ReadWrite.
Een nieuwe test toont aan dat de scootmobiel zowel binnen als buiten kan werken, dankzij de algoritmes die het team heeft ingesteld. Het voertuig wordt in kleinere ruimtes getest, vertelt Scott Pendleton, een student werktuigbouwkunde bij de National University of Singapore. “Eén van de ruimtes waar we hebben getest was de Infinite Corridor van MIT, waar veel problemen zijn met lokalisatie. Het is namelijk een lange gang met veel bijzondere features. Je kunt kwijtraken waar je precies bent. Maar onze algoritmes werkten erg goed in deze nieuwe omgeving.”
Slecht ter been
De autonome scootmobiel maakt gebruik van dezelfde sensorconfiguratie en software die gebruikt wordt in testen met golfkarretjes en zelfrijdende voertuigen. In theorie kan iemand die slecht ter been is de scootmobiel gebruiken om door gangen en lobby’s heen te komen, of een zelfrijdende golfauto gebruiken om over een parkeerplaats te gaan en in een autonome auto te komen.
De software bestaat uit verschillende lagen. Zo zijn er algoritmes op lagere niveaus waarmee het voertuig reageert op veranderingen in de omgeving, bijvoorbeeld iemand die voor je gaat staan. Daarnaast zijn er algoritmes die een kaart maken en algoritmes die de route plannen, zodat het voertuig weet waar hij is op de kaart. Aan de hand van planningsalgoritmes kan de scootmobiel de rest van zijn vloot vinden en via een reserveringsfeature op het internet kun je zorgen dat er één beschikbaar is als je hem nodig hebt.