Hoewel er inmiddels meerdere slimme speakers op de markt zijn, lijken ze in Nederland nog niet echt door te breken. Volgens de Smart Home Monitor van Multiscope onder 4.700 Nederlanders, heeft namelijk slechts 6 procent van de Nederlandse huishoudens zo’n apparaat. Dat komt neer op bijna een half miljoen mensen.
Een groot probleem is dat een groot deel van de Nederlanders nog helemaal niet bekend is met de slimme speakers. Dit geldt voor maar liefst 56 procent. Meest bekend is de Google Home, met 23 procent. Op nummer twee staat de Sonos One met 18 procent, gevolgd door de Amazon Echo met 11 procent. De top vijf wordt afgerond door de Apple HomePod (10 procent) en de Homey (3 procent).
Te duur
Als je iets niet kent, zul je het natuurlijk ook niet kopen. En dat verklaart mogelijk waarom erg weinig Nederlandse huishoudens van plan zijn om dit jaar een smart speaker te kopen. Slechts 3 procent gaf aan daar namelijk plannen voor te hebben, wat neerkomt op 240.000 huishoudens. 16 procent twijfelt nog.
Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die wel bekend zijn met de smart speaker, maar hem alsnog niet kopen. De belangrijkste reden om een dergelijk apparaat niet te kopen, is een te hoge prijs (34 procent). 25 procent vindt het product vaak overbodig, en 26 procent stelt dat de meerwaarde ervan nog te beperkt is.
12 procent stelt bovendien slimme speakers niet te vertrouwen.
Spraakbesturing
Toch zijn mensen volgens de Smart Home Monitor wel positiever over de mogelijkheid om apparaten met spraak te besturen dan een jaar eerder. Nu is dat namelijk 26 procent, tegenover 22 procent een jaar eerder. 28 procent is nog sceptisch.