Het verdienmodel van Spotify lijkt in eerste instantie simpel. Jij luistert met een abonnement naar muziek en het geld dat je daarvoor betaalt gaat naar de beluisterde artiesten en naar Spotify. Het wordt allemaal alleen een stuk complexer als je het ook over remixes gaat hebben, want wie krijgt er dan geld: de remixer of de maker van het origineel? Dat dilemma wil Spotify oplossen via een samenwerking met Dubset, aldus Music Week.
De Dubset-samenwerking stelt Spotify in staat om MixBANK te gebruiken binnen de muziekdienst. MixBANK scant iedere track die wordt geüpload, om te zien of er onderdelen uit andere nummers worden gebruikt. Er wordt dan automatisch een voorstel gemaakt aan de originele artiest, zodat zowel deze muzikant als de remixer een deel van de opbrengst ontvangen.
Het zorgt er niet alleen voor dat Spotify remixes kan afspelen – radioshows waarin nummers worden afgespeeld zouden in theorie ook op de muziekdienst geplaatst kunnen worden. Het moet de muziekbibliotheek van Spotify een stuk toegankelijker maken.
Overigens is Spotify niet de eerste die dit doen, want in maart sloot Apple een vergelijkbare deal met Subset.