Uit een eerste onderzoek naar het gebruik van connected cars blijkt dat bestuurders erg veel gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden die in deze auto’s tot hun beschikking staan. Je zou verwachten dat veel mensen aanvankelijk niet weten wat ze met een online auto precies allemaal kunnen, maar research van Nielsen toont aan dat de helft van alle eigenaren direct gebruik maakt van bijvoorbeeld diensten zoals streaming media.
Natuurlijk kost een connected car meer geld dan een ‘ouderwetse analoge auto’, maar volgens de eerste eigenaren is die investering wel de moeite waard. Er ligt wel een schone taak voor de autofabrikanten weggelegd om mensen op te voeden over de mogelijkheden die je met een online auto allemaal hebt. Naast streaming media is dat bijvoorbeeld ook geïntegreerde navigatiesystemen die live geupdate worden naar de actuele verkeerssituatie, realtime info over de prestaties van de auto en een personal assistant dienst.
Verwacht wordt dat connected cars de komende jaren de standaard worden, zeker nu Apple heeft laten doorschemeren een eigen elektrische auto te willen gaan maken met de integratie van Apple CarPlay. Het volledige onderzoek naar connected cars van Nielsen en BI Intelligence is online te lezen.