Wereldwijd rijden er zo’n één miljard voertuigen rond. TomTom Telematics heeft een bijzondere doelstelling: ze allemaal met elkaar verbinden. Hoe? We vroegen het aan directeur product management Paul Verheijen tijdens de .Connect Developers Conference 2015.
Wie TomTom alleen kent van de navigatiesystemen doet er goed aan eens dieper in dit Nederlandse bedrijf te duiken, want de multinational kan en wil al jaren veel meer dan dat. Natuurlijk, de consumententak is de meest bekende, maar ook de andere takken van TomTom zullen de komende jaren een grote rol gaan spelen in de ontwikkelingen in de autowereld. TomTom Automotive houdt zich bijvoorbeeld bezig met de technologie rondom zelfrijdende auto’s, terwijl TomTom Telematics elk voertuig wil verbinden met je bedrijf.
Verheijen is verantwoordelijk voor de producten van Telematics en is erg enthousiast over de mogelijkheden die het bedrijf de afgelopen jaren gecreëerd heeft. “Het is ontzettend belangrijk om gegevens te verzamelen en daarvan te leren, zodat we ons gedrag erop kunnen aanpassen. Ik vind het een fantastische ontwikkeling dat we precies kunnen meten hoeveel brandstof we verbruiken, hoe je kunt besparen en hoe je je rijgedrag kunt aanpassen. Ik geniet elke dag van mijn werk, omdat we binnen TomTom steeds met vernieuwende dingen bezig zijn.”
Het systeem van TomTom Telematics heet WEBFLEET. Dankzij de API’s kunnen ontwikkelaars hun eigen toepassingen voor het systeem ontwikkelen. Dat maakt het systeem volgens Verheijen alleen maar aantrekkelijker.
“Zo maken we onze producten nog relevanter voor de klant. Neem bijvoorbeeld een loodgieter, die met onze systemen precies kan zien waar zijn werknemers zijn. Als er een spoedklus is, dan checkt hij wie er tijd heeft en vervolgens kan de opdracht aangenomen worden. Vervolgens heb je natuurlijk te maken met facturen die betaald moeten worden. Dat zit standaard niet in WEBFLEET, maar onze partners hebben er wel speciale toepassingen voor ontwikkeld. Zo krijg je het beste van twee werelden.”
TomTom Telematics ontwikkelt in eerste instantie toepassingen voor bedrijven, maar het zou goed kunnen dat jij als consument ook baat hebt bij de diensten van het bedrijf.
Het verbaast me dat ik nog steeds te horen krijg: morgen moet je thuis zijn, want dan komt de bezorger langs Deel deze quoteVerheijen: “Neem het bezorgen van pakketjes. Het verbaast me dat ik nog steeds te horen krijg: morgen moet je thuis zijn, want dan komt de bezorger langs. Als je een blackbox en navigatie aan de auto van de bezorger koppelt, dan weet je precies waar hij is en wanneer hij bij je voor de deur staat. Het is allemaal op dit moment al mogelijk en wij kunnen het bieden.”
Diezelfde blackbox biedt nog veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om te checken of je auto niet aan een onderhoudsbeurt toe is. “De blackbox controleert continu de diagnostische gegevens van je auto, terwijl dat normaal gesproken slechts een of twee keer per jaar gebeurd. Neem nog een keer de loodgieter: die heeft zijn voertuigen nodig en kan nu al op kantoor zien of er niet iets mis is. Eventuele problemen kun je zo al vroegtijdig oplossen. Dat vind ik echt een geweldige ontwikkeling.”