Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, belooft meer maatregelen op nepnieuws op Facebook aan te pakken. Het sociale netwerk heeft kritiek gekregen op de rol die het speelde tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Gisteren publiceerde Zuckerberg een bericht waarin hij zijn mening over de discussie deelt. Daarin benadrukte hij nogmaals dat hij niet gelooft dat Facebook de verkiezingen heeft beïnvloed.
Volgens Zuckerberg is slechts één procent van alle berichten die mensen op Facebook zien nep. Absolute cijfers over het aantal gemelde nepberichten of verwijderde hoaxes noemt hij niet. “De hoaxes die bestaan beperkten zich niet tot één partij”, schrijft hij verder. “Algeheel maakt dit het extreem onwaarschijnlijk dat hoaxes het resultaat van de verkiezingen de ene of de andere kant op hebben geduwd.”
Ook daarbij noemt Zuckerberg geen absolute getallen over het verschil tussen het aantal hoaxes dat over de Democraten en Republikeinen op het sociale netwerk is verschenen of verwijderd. Wel schreef hij dat hoaxes zich niet beperken tot politiek nieuws.
Mark Zuckerberg wuift de kritiek die Facebook krijgt na de Amerikaanse presidentsverkiezingen weg. Desondanks neemt hij wel lof voor de rol die het sociale netwerk tijdens de verkiezingen heeft gespeeld. “We hebben ervoor gezorgd dat meer dan twee miljoen mensen zich hebben geregistreerd om te stemmen en gebaseerd op onze schattingen hebben we een vergelijkbaar aantal mensen zover gekregen om te gaan stemmen terwijl ze anders thuis zouden zijn gebleven”, schrijft Zuckerberg.
Hij zegt binnenkort meer informatie te kunnen delen over de maatregelen die het bedrijf neemt om nepnieuws aan te pakken.