Waarschijnlijk is het je wel eens opgevallen: je hebt het met vrienden ergens over, en plotseling zie je er advertenties voor langskomen op Facebook. Bijvoorbeeld als je er over denkt om een huisdier te nemen. De theorie dat Facebook je microfoon gebruikt om je af te luisteren voor advertenties is dan ook niet vreemd. Maar volgens CEO Mark Zuckerberg is dat niet het geval.
De theorie stelt dat Facebook met enige regelmaat via je microfoon meeluistert naar je gesprekken. Op basis van die gesprekken toont het sociale medium je relevante advertenties.
‘Nee’
Gisteren moest Zuckerberg voor de Amerikaanse Senaat verschijnen, vanwege het dataschandaal rondom Cambridge Analytica. Senator Gary Peters vroeg toen of het medium audio van persoonlijke apparaten gebruikt voor zijn advertentiedata. Zuckerberg antwoordde eenvoudig: “Nee.”
“We doen dit niet. We staan wel toe dat mensen video’s maken op hun apparaat en deze delen. Video’s hebben audio. We nemen wel audio op als je een video maakt en gebruiken dat om de dienst beter te maken door er zeker van te zijn dat je audio hebt. Dat is duidelijk”, aldus Zuckerberg.
Of het genoeg is om de theorie te laten sterven, is nog maar de vraag. Facebook heeft in het verleden ook al gezegd je gesprekken niet af te luisteren, maar de theorie zingt nog steeds rond op het internet.