Facebook CEO Mark Zuckerberg heeft tijdens Vanity Fair New Establishment Summit in San Francisco toegegeven dat het bedrijf werkt aan augmented reality-producten. Nadat Facebook vorig jaar Oculus Rift overnam, en daarmee actief werd op de virtual reality-markt, lijkt de volgende stap augmented reality te zijn.
In tegenstelling tot virtual reality stap je bij augmented reality niet een andere wereld in, maar wordt er een digitale laag over de werkelijkheid geprojecteerd.
Voorbeelden van augmented reality-brillen zijn Google Glass en Microsoft HoloLens. In vergelijking met VR is AR in een veel vroeger stadium en kan het nog wel even duren voordat er echte AR-brillen verschijnen.
Volgens Michael Abrash van Facebook komt het vooral door de technische uitdagingen van augmented reality:
It’s very interesting; it’s something we’d all use if it worked well. It’s kind of seamless. Maybe it’ll be contacts [or glasses]. You’ll have something on and it’ll be VR and AR as you choose. But right now the VR tech is past the knee of the curve. For AR, it’s harder. There are a whole host of challenges — how you do the optics and displays and get photos onto the eyes, how you have something that’s socially acceptable and comfortable all day. I think VR is here now, I think AR will be here, but it’s a long road to get there.”
Facebooks interesse in AR komt niet uit de lucht vallen: iedereen heeft er al eens over nagedacht hoe het zou zijn om de informatie van Facebook te gebruiken in de fysieke wereld. Een Facebook-laag over de wereld lijkt nu dus een stapje dichterbij te komen.
Volgens Zuckerberg is het duidelijk: “Het is nu nog een beetje awkward om je telefoon uit je zak te halen. In de toekomst moet de vrijheid hebben om te kunnen kijken waar je naar wilt kijken. Als je iets wilt selecteren, kun je er simpelweg naar kijken.”