De grootste verzekeringsmaatschappij van Nederland gaat klanten korting geven als zij bereid zijn om gegevens af te staan die iets blootgeven over hun levensstijl, zo meldt het Financieele Dagblad vandaag.
Volgens directeur marktstrategie Albert Spijkman moeten er meetkasten komen in de auto’s en huizen van klanten. Als het leven van mensen veiliger wordt, kan de premie omlaag. Achmea gaat samenwerken met Nest, de slimme thermostaat en rookmelder van Google, om inboedelverzekeringen goedkoper te maken. Klanten die dit soort slimme apparatuur in huis hebben kunnen dus rekenen op een goedkopere premie.
Ook op het gebied van autoverzekeringen is Achmea aan het kijken naar een oplossing. Ze willen meten hoe veilig een chauffeur rijdt. Achmea verzekert dat de data bij de klant blijft, want die moet toestemming geven over wat er gedeeld mag worden. Wat Achmea intern gaat doen met de data is niet bekend.
Achmea is met 9 miljoen klanten in Nederland de grootste verzekeraar. Het bedrijf is de eerste grote verzekeraar die op deze manier kortingen gaat geven op basis van inzicht van persoonlijke data.
In de Verenigde Staten werkt zorgverzekering Oscar al wel op een soortgelijke manier. Dat bedrijf wist recent een flinke investering van Google binnen te halen.