Advertentiesysteem Google reden voor serie privacyklachten uit EU-landen

Google

Google’s advertentiesysteem is opnieuw het onderwerp van een aantal klachten bij privacywaakhonden. Burgerrechtenorganisaties uit elf landen – waaronder Frankrijk, Nederland en Duitsland – stellen dat het systeem de Europese privacywet AVG overtreed, omdat het gebruikersgegevens deelt met derde partijen, meldt Reuters.

Het probleem draait om een proces genaamd real-time bidding. Dit is een koopproces waarin geautomatiseerde software miljoenen advertentieverzoeken per seconde van online uitgevers matcht met adverteerders.

“Het real-time bidding-advertentiesysteem verspreidt mogelijk de persoonlijke gegevens van gebruikers naar honderden of duizenden bedrijven. Deze advertentiemethode schendt duidelijk de Europese GDPR (AVG)”, aldus juridisch expert Eva Simon van burgerrechtenorganisatie Liberties. Liberties coördineert de klachten uit de verschillende landen.

Brave

De klachten lijken op die van browser Brave vorig jaar. Het team achter de browser zei toen ook dat Google de GDPR had geschonden doordat het persoonlijke data van mensen die een website bezoeken naar tientallen of honderden gebruikers stuurt, zonder dat de gebruiker dit weet. De data beschrijft wat iemand online doet.

Google heeft nog niet gereageerd op de nieuwe klachten van de burgerrechtenorganisaties.

Foto: Shutterstock.com