‘FTC onderzoekt YouTube wegens schenden privacy kinderen’

YouTube

De Amerikaanse FTC zit in een laat stadium van een onderzoek naar YouTube, wegens het mogelijk schenden van de privacy van kinderen. Dat stellen vier ingewijden tegenover The Wall Street Journal. Mocht uit het onderzoek blijken dat de privacy inderdaad geschonden is, dan krijgt het bedrijf mogelijk een boete.

Het onderzoek van de FTC begon na meerdere klachten van consumentengroepen en privacyvoorvechters, stellen de ingewijden. Volgens de klachten was YouTube niet in staat om kinderen die de streamingdienst gebruiken te beschermen, en verzamelde het hun data. In de VS is het verboden om kinderen jonger dan 13 te volgen op het internet.

Het onderzoek richt zich op meerdere klachten die tot 2015 teruglopen, aldus de bronnen. Zowel het algemene platform als de YouTube Kids-app zouden de wet overtreden. De exacte status van het onderzoek is niet bekend, maar volgens de ingewijden is het in een vergevorderd stadium.

Maatregelen YouTube

Dat gaat YouTube natuurlijk niet in de koude kleren zitten, en het bedrijf zou in de afgelopen maanden dan ook steeds meer gesproken hebben over veranderingen aan de omgang met kindervideo’s, vertelt één van de bronnen. Zo worden er mogelijk veranderingen doorgevoerd aan het algoritme voor het aanbevelen en in de wachtrij zetten van video’s.

Ook zou het platform overwegen om alle content voor kinderen van de algemene dienst te halen, en in zijn aparte app YouTube Kids te plaatsen. Op die manier moeten kinderen beter beschermd worden. De maatregel is echter moeilijk, vanwege het grote aantal content op het platform. Daarnaast kan het een flinke deuk maken in de advertentieomzet. Bovendien krijgt de Kids-app veel minder bezoekers dan het gewone YouTube.

Een woordvoerder van YouTube benadrukt echter dat niet alle discussies over veranderingen aan het product ook tot echte wijzigingen leiden. “We overwegen veel ideeën om YouTube te verbeteren en sommige blijven ook alleen dat: ideeën.”

Andere platformen

Een deel van de problemen die in het YouTube-onderzoek naar voren komen, komen niet alleen bij het videoplatform voor. De meeste grote online diensten – waaronder social media als Instagram en Snapchat en spellen als Fortnite – schenden volgens consumentenrechtenbonden de privacyrechten van kinderen.

De bedrijven zelf zeggen dat hun diensten bedoeld zijn voor volwassenen en dat ze actie ondernemen als ze ontdekken dat gebruikers minderjarig zijn. Spellen als Fortnite zijn echter behoorlijk populair onder kinderen en tieners. Critici stellen dan ook dat er te weinig gedaan wordt om hen te beschermen.