Kickstarter.com: Hoeveel projecten slagen er eigenlijk?

De wereld lijkt er in 2012 eindelijk echt klaar voor te zijn: Crowdfunding. Zagen we de laatste jaren nog al eens wat eerste crowdfunding initiatieven verdwijnen, sinds Kickstarter – en met name een aantal bijzonder aantrekkelijke cases op die site – zijn veel internetgebruikers om. Het idee achter Kickstarter is simpel: Pitch je creatieve business idee aan een enorme hoeveelheid consumenten en vraag ze om een tientje (meer of minder mag ook) in te leggen om het te realiseren. Wordt het ten doel gestelde bedrag gehaald, dan wordt het product gerealiseerd en ontvangen de eerste investeerders een bedankje in de vorm van een gratis eerste exemplaar, een sneak preview, naamsvermelding of andere geste.

Kickstarter werkt, want inmiddels zijn er al talloze geslaagde projecten gerealiseerd die op veel aandacht uit de pers konden rekenen. Maar hoeveel project slagen er nou echt? Loont het de moeite om je idee op de site te zetten op jacht naar het grote geld? Gelukkig is Kickstarter altijd erg transparant geweest over haar resultaten. Op kickstarter.com/help/stats worden elke dag de project stats bijgewerkt zodat iedereen precies kan zien hoe de site en haar projecten er op dit moment voor staan, transparantie die volgens velen één van de succesfactoren van het bedrijf is.

Zo zijn er van de ruimt 70,000 projecten inmiddels bijna 30,000 met succes gefinancierd. Elf daarvan haalden via de site meer dan een miljoen op, 3492 minder dan 1000 dollar. Van de bijna 38,000 projecten die niet genoeg funding ophaalden om aan de slag te kunnen, ontving slechts 12% helemaal niks. Maar een zeer kleine groep grijpt net naast zijn doel: Negen op de tien ideeën die het niet redden halen slechts 30% of minder van hun doel op.

De live stats pagina van Kickstarter is een eyeopener voor veel bedrijven en diensten die graag meer transparantie naar hun publiek willen bieden. En er komen weer mooie nieuwe initiatieven uit voort, zoals onderstaande infographic over de successen van Kickstarter. En nee, daar was geen crowdfunding voor nodig.