Het webcare team van Nike vloog gisterenavond even uit de bocht, de Interwebs zat er bovenop en dus moest Nike’s PR afdeling in de pen. Onder aan de streep? Nike werkt niet aan een Android app voor de Fuelband en richt zich vooralsnog op de iOS-devices.
Al in het voorjaar van 2012, toen de Fuelband pas net goed en wel te verkrijgen was in de States, werd er druk gespeculeerd over een Android versie van de bijbehorende app. Het zou de zomer worden en toen de zomer op zijn best was, werd het najaar de volgende optie.
Intussen probeert Nike zijn klanten te motiveren met allerhande uitdagende teksten, foto’s en video’s. Toen een gebruiker daar op reageerde, kreeg hij daarop onderstaande respons:
@mkoyerp Right now, we’re focused on iOS and web. We’re not working on an Android App.
— Nike Support (@NikeSupport) February 10, 2013
Niet veel later pakte blogs als Droid Life en The Verge het op en klom de PR afdeling in de pen: “To deliver the best experience for all Nike+ FuelBand users, we are focusing on the FuelBand experience across iOS and nikeplus.com, where you can sync your activity, set new goals, and connect with friends. At this time, we are not working on an Android version of the mobile app.”
Een keuze die eerder Flipboard of – in dezelfde categorie – Jawbone ook al maakte. Het is niet de eerste keer dat het gefragmenteerde karakter van het Android universum het platform in dit opzicht opbreekt. Van de grotere spelers in het segment heeft alleen Fitbit nu een volledig gelijkwaardige app voor zowel Android als iOS.