Mercedes-Benz heeft afgelopen week haar eerste zelfrijdende auto gepresenteerd. In een showcase reed de nieuwe Mercedes S 500 Intelligent Drive voor het eerst zelf een route van ruim 100 kilometer.
Tijdens deze historische gebeurtenis voor Mercedes vond het autobedrijf het passend om een historische route te nemen. Dezelfde route die mevrouw Benz, vrouw van mede-oprichter van het bedrijf meneer Benz, reed in 1888 om het gemak van een auto te tonen, werd nu weer gebruikt.
In tegenstelling tot 125 jaar geleden, was er nu wel verkeer op de weg. De zelfrijdende auto moest dan ook rekening houden met ander verkeer, voetgangers, stoplichten en andere verkeerstekens.
Met auto-tot-auto en auto-tot-infrastructuur communicatie is het mogelijk om veilig te manoeuvreren door een druk verkeer. Als alle auto’s met dit soort communicatie wordt uitgerust, kunnen zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan gewone, handmatig bestuurde auto’s. De voertuigen kunnen dan als het ware met elkaar overleggen en zo ongelukken voorkomen. Ook kunnen stoplichten overbodig worden met dit communicatiesysteem.
Mercedes-Benz heeft voor deze test geen extra sensors in de auto verwerkt. Ook de technologie om een auto zelf te laten rijden is slechts een uitbreiding van het bestaande automatiseringssysteem wat standaard in de S-klasse van Mercedes te vinden is.
“The new Distronic Plus with Steering Assist and Stop&Go Pilot is capable of steering the vehicle mainly autonomously through traffic jams. This system thus forms the core of Mercedes-Benz Intelligent Drive, the intelligent networking of all safety and comfort systems,” zegt het bedrijf.
De verwachtingen voor zelfrijdende auto’s zijn hoog. Onlangs maakt het Institute of Electrical and Electronics Engineers (het IEEE) bekend te verwachten dat in 2040 meer dan 70 procent van de auto’s zelfrijdend zal zijn.