De Samsung Galaxy Gear wordt nog steeds gezien als de kickstart van de nieuwe generatie smartwatches en een bredere adoptie van wearables. Een roerige start, want werden er nou 50.000 of toch 800.000 verkocht? We gingen hands-on met de smartwatch van Samsung en werden verrast door sommige functionaliteit.
Bij LG wisten ze het al: de grootste uitdaging van een smartwatch is niet de hardware, het is het design. Samsung realiseerde het zich kennelijk ook, maar daar bleek de interpretatie anders. Want op de hardware specs van Samsung’s Galaxy Gear valt nauwelijks iets aan te merken. De twist zit hem (uiteraard!) in de vormgeving.
Laat ik beginnen met het aankijken van de olifant in de kamer: het design van de Galaxy Gear is alles behalve universeel schitterend te noemen. Door zijn rechthoekig ontwerp heeft het horloge een bonkig voorkomen, wat in de praktijk nog alleszins mee blijkt te vallen overigens. Hoe dan ook is het ontwerp duidelijk meer mannelijk en komt een mooie damespols minder tot haar recht met de Gear.
Het leverde Samsung genoeg kritiek op, maar in vergelijkingen met bijvoorbeeld de Sony SmartWatch 2 – die gelijktijdig in Berlijn werd aangekondigd – blijft de Gear toch gewoon overeind. Want hoewel het horloge ietsje dikker is dan zijn concullega uit Japan, zijn de mogelijkheden van de Gear ook ‘wat dikker’: je kunt immers ook bellen met het horloge.
Ook de keus om een fotocamera in het bandje van het horloge te stoppen werd met enkele gefronste wenkbrauwen ontvangen. Ook die van mij. Toch is het juist die feature waarmee de Gear me wist te overtuigen.
Minimum Viable Product
Goed, even terug naar het begin. Want naast het ontwerp van het fysieke horloge gaat design natuurlijk verder dan alleen de buitenkant. Helaas voor de vroege vogels heeft Samsung ook in het ontwerpen van de gebruikersinterface zich voorgenomen niet té creatief te werk te gaan. Recht toe, recht aan. Simpele swipes, taps en zelfs een kleine fysieke knop vormen de navigatie van je smartwatch.
Er valt dus in alle opzichten genoeg aan te merken op de Gear. Behalve wanneer je je realiseert dat het merendeel software is, van bediening van je smartwatch, de manier waarop je je Gear configureert tot de apps die developers zelf kunnen maken: alles is met wat codekloppen te veranderen. En dus te verbeteren.
Het lijkt er op dat Samsung en LG hetzelfde hebben gedacht, maar dat Samsung een aantal keuzes heeft gemaakt om een voorsprong op te bouwen in de markt. Ten eerste zijn er de behoorlijk stevige hardware specs om de reeds bestaande spelers te overbluffen. De uitbreiding van het horloge met bel- en camera-functie valt in diezelfde categorie.
Wanneer we kijken naar de software lijkt het bijna wel of de Koreaanse hardwaregigant een soort MVP naar buiten heeft gesmeten, samen met wat partners. De Gear Manager, de beschikbare apps en functionaliteit, het oogt allemaal nog wat basic. Tegelijkertijd levert het Samsung een behoorlijke sloot aan testdata op.
De rol van beschikbare apps
De hamvraag is: snapt Samsung waar men een smartwatch voor nodig heeft? Een volmondig ‘Ja’ kan ik daar nog niet op geven, maar voorzichtig knikken durf ik zeker aan.
Wie bekend is met recentere smartwatches als bijvoorbeeld de Pebble, is bekend met het feit dat het tonen van notificaties en inkomende gesprekken je smartphone gebruik in gezelschap danig kan doen minderen. Die basis heeft de Gear uiteraard ook, met als nadeel dat het in het geval van notificaties vanuit je mail, Twitter of Facebook gaat, je deze niet kan lezen op het horloge. Je zult dan alsnog je telefoon moeten pakken. De reden dat de Gear het bij mij daarmee langer volhield dan een Pebble is echter simpel: zodra ik mijn Note oppak terwijl ik op het horloge kijk, opent de bijbehorende mail of Tweet direct op de telefoon.
De verrassing en ‘kleef-factor’ van de Gear zitten hem voor mij in twee opties die ik voorheen als het meest zinloos had geacht: de camera en de bel-functie. Die laatste heeft zich vooral bewezen tijdens het autorijden. Niet dat ik als Michael Knight mijn vierwieler kan oproepen (nóg niet he! :)), maar de Gear is een uitstekende vervanger gebleken van mijn handsfree set tijdens het rijden. Je kunt de andere kant prima verstaan en andersom ben jij, veilig met de handjes op het stuur, prima te horen.
Maar misschien nog wel het opvallendst is het gegeven dat ik bijna dagelijks een beroep doe op de kleine, 1.9MP camera in de polsband van de smartwatch. Het was juist de feature waar ik in eerste instantie zo mijn twijfels bij had. En nog steeds zou hebben trouwens, als de Galaxy Gear niet tijdens de lancering al zou beschikken over Evernote en de kekke wijnapp Vivino.
Ik ben een fanatiek gebruiker van Evernote, hetgeen er voor zorgt dat ik meerdere keren per dag even mijn telefoon te voorschijn haal om een foto te maken van iets dat ik niet moet vergeten of later nog moet terugvinden. Dankzij de Gear kan dit nu een stuk vlotter en zelfs zonder smartphone: een dubbele druk op de knop en Evernote opent de camera functie. Even bijdraaien en een tik op het scherm en de notitie staat in Evernote.
Diezelfde social awkwardness – waar we intussen allemaal aan gewend lijken te zijn – van het tevoorschijn halen van je telefoon om uitgebreid te fotograferen is opgeheven wanneer ik meer wil weten over een fles wijn, dankzij de scan functie van Vivino. Even snel een foto schieten vanuit de pols en de app haalt direct de gegevens op via je smartphone, die keurig in de binnenzak kan blijven.
Toch zijn er ook fikse nadelen aan de Galaxy Gear, zeker in deze beginfase. Zoals gezegd valt het aantal apps dat specifiek voor de Galaxy Gear is gemaakt op het moment fors tegen. Samsung beloofde er kort na de launch minstens 70, maar dat zijn zeker niet de kwalitatief meest fantastische apps. Ook het gesloten ecosysteem – de Galaxy Gear werkt alleen samen met andere producten uit Samsung’s Galaxy-lijn – zorgt er voor dat de adoptie wellicht niet de groeicurve heeft die de Koreaanse hardwaregigant had willen zien.
Gierende banden, geen vliegende start
Gemengde gevoelens dus, zoveel is duidelijk na een eerste periode met Galaxy Gear. Toch is het apparaat onderdeel geworden van mijn standaard ‘gadgets’ voor ik ‘s-ochtends de deur uit loop en dat is niet alleen omdat het een hippe vervanger is van mijn horloge.
Hebben we hier te maken met een kickstart? Laat Samsung de concurrentie met gierende banden achter en neemt het een onoverbrugbare voorsprong. Dat idee heb ik niet. Het is echter wel een goede start, het begin van de bredere adoptie van wearables.
Een begin waarin Samsung wel al essentiële insights van hun klanten kan vergaren en met software een heleboel kan verbeteren, maar of het tot een onoverbrugbare voorsprong zal leiden, valt nog te bezien. Tijd zal het leren.
Wanneer mensen vragen naar het horloge en ik ze een korte uitleg en demo geef, valt er toch vaak een lichte teleurstelling op te merken wanneer blijkt dat het horloge nog niet met hun specifieke smartphone werkt. Misschien is die reactie, niet gebaseerd op enige diepgaande kennis over de markt of de richting waarin die beweegt, nog wel de belangrijkste graadmeter voor het succes van de Galaxy Gear.
http://youtu.be/f2AjPfHTIS4