Het laatste redesign van Twitter.com staat nog geen week live, of er verschenen gisteravond alweer berichten over nieuwe design updates aan de site. Volgens de eerste screenshots zou het wel eens de meest ingrijpende update kunnen worden die Twitter ooit gezien heeft, met meer ruimte voor je profielfoto en beeld in je twitterfeed.
Twitter staat er om bekend nieuwe designs van de site eerst uit te rollen onder een kleine groep gebruikers, voordat de look voor alle gebruikers wordt aangepast. Tot nu toe ziet dus maar een handjevol van alle users de nieuwe aanpassingen. Wat vooral op valt is de veel grotere ruimte die er voor je gebruikersprofiel wordt ingericht: Met een grotere profielfoto, uitgebreidere biografie en pagina brede achtergrondfoto lijkt je Twitterpagina ineens verdacht veel op je Facebook profiel.
Terwijl Facebook het nieuwe jaar goed begon met prima jaarcijfers over 2013, stond de beurskoers van Twitter vorige week ineens op 24% verlies na tegenvallende berichten rondom de jaarcijfers maar met name de afnemende gebruikersgroei. Het aantal Twitter gebruikers stagneert nu al bijna een jaar, en dus wordt alles uit de kast getrokken om de dienst voor een groter publiek én adverteerders aantrekkelijker te maken.
En dat terwijl de huidige userbase zich vaak juist níet thuis voelt op Facebook en bewust kiest voor het onderscheidende karakter van Twitter. De storm van kritiek op het nieuwe designvoorstel op Twitter zelf was gisteren dan ook niet van de lucht. Het is dus nog maar even de vraag of het gelekte design uiteindelijk ook doorgang zal vinden.
.@twitter without a timeline is not Twitter at all. This looks like a terrible idea: http://t.co/Imz8ikaKk8
— Mike Riverso (@MikeRiverso) February 11, 2014
Dear @twitter, I am absolutely hopeless at UX and cannot code for peanuts. I’m the man for your product design team. Yours, Rudy.
— Rudy Hellzapoppin’ (@RudyHellzapop) February 11, 2014
Seriously, @Twitter @Support @Feedback Twitter has been my safe haven from the nightmare that is Facebook. Please don’t look more like it.
— Pia Glenn (@PiaGlenn) February 11, 2014
No, @twitter, no. Clearly you don’t cater to people with disabilities/brain disorders, because that new design is horrifying and illegible.
— Vera Steine (@verasteine) February 11, 2014