Vandaag presenteert Philips een nieuw systeem waarbij consumenten middels een combinatie van verlichting en smartphone app door een winkel kunnen navigeren. Het systeem moet shoppers helpen bij het vinden van producten en het tonen van aanbiedingen op basis van de locatie in de winkel. Ik kan nu al niet wachten tot het systeem in de doe-het-zelf zaak is geïnstalleerd!
De nieuwste innovatie van Philips Lighting verstuurt vanuit de armaturen een speciaal lichtsignaal dat via de camera van een smartphone kan worden opgevangen. De bijbehorende app leest de inhoud van het signaal uit en vertaald het naar toonbare informatie voor de bezoeker van een winkel.
Op deze manier kan de app een bezoeker door een winkel navigeren, hem helpen bij het vinden van bepaalde producten of de meest effectieve route uitstippelen aan de hand van zijn of haar boodschappenlijst.
Philips wil het systeem laten integreren met de bestaande apps van retailers en juist niet een eigen app van Philips. Daarnaast benadrukt het bedrijf dat het lichtsysteem alleen bezoekers ‘volgt’ die de app actief gebruiken en dat de verzamelde data niet in handen zal komen van Philips. Gebruikers van de app kunnen wel kiezen om hun data te delen met de winkel die zij bezoeken.
Vooralsnog is het project nog in een pilotfase, waarin wordt getest met welke smartphone de verlichting het beste werkt. Een publieke test in het Museum Boerhave in Leiden moet die inzichten opleveren, maar het streven van Philips is om het systeem bij officiële lancering met alle type smartphones te laten werken.