Gisteren maakte Google op haar blog een aantal AdWords innovaties bekend. Volgens Google zijn advertenties het meest effectief wanneer deze gebaseerd zijn op de informatie, content en plaatsen die het belangrijkst zijn voor mensen op het juiste moment. Google gaat daarom apps in de zoekresultaten integreren. Ten eerste door advertenties te tonen op basis van het gebruik van apps en ten tweede door zoekresultaten te koppelen aan apps die een gebruiker al geïnstalleerd heeft staan.
Advertenties op basis van het gebruik van apps
Om bedrijven te helpen hun applicaties te promoten zal Google de zoekresultaten binnenkort baseren op de applicaties die mensen op hun smartphone geïnstalleerd hebben staan, de mate waarin ze deze apps gebruiken en het type in-app aankopen dat mensen doen. Als je bijvoorbeeld vaak sport en bijvoorbeeld Zombies, Run gebruikt om bij te houden hoe ver je rent, dan zul je eerder een advertentie zien voor een applicatie zoals Foodzy die je helpt om bij te houden wat je eet.
Deze advertenties zullen zowel in de zoekresultaten van Google getoond worden als naast YouTube-videos’s als uitbreiding van TrueView (ik leg bij deze term persoonlijk meteen de koppeling met TruYou uit het boek The Circle van Dave Eggers… Als je het boek nog niet gelezen hebt; doe dat dan vooral in het Engels want persoonlijk vind ik dat de Nederlandse vertaling niet echt dezelfde impact heeft).
Zoekresultaten gekoppeld aan geïnstalleerde apps
Tachtig procent van de applicaties die worden gedownload, worden maar één keer gebruikt en vervolgens weer verwijderd. Veel bedrijven krijgen mensen wel zo ver hun applicatie te installeren maar zijn niet in staat gebruikers te behouden. Daarom kun je binnenkort vanuit Google direct verwezen worden naar geïnstalleerde applicaties op je telefoon.
Als je bijvoorbeeld zoekt naar hotels in San Francisco en je hebt Booking geïnstalleerd dan kun je vanuit Google direct naar de pagina in Booking over hotels in San Francisco in plaats van door verwezen te worden naar het hoofdscherm van de app. De gebruikersinformatie over apps wordt via Google-accounts verzameld dus voorlopig zullen de advertenties alleen op Android toestellen getoond worden.