Virtual reality (VR) gaat in 2015 de massa bereiken met de lancering van de bekende Oculus Rift en Project Morpheus van Sony. Op Medium schreef ik een longread waaruit blijkt de scheidslijn tussen de fysieke en de virtuele werkelijkheid vervaagd is. VR is volwassen aan het worden en de strijd tegen de fysieke realiteit is losgebarsten.
De hardware, de VR-brillen, zijn belangrijk maar uiteindelijk gaat het om de content, om de ervaring. VR transporteert iemand naar een compleet andere realiteit en doordat de fysieke wereld volledig afgesloten is, is de ervaring heel intens. Enerzijds kan VR iemand transporteren naar een virtuele realiteit en anderzijds realtime naar een realiteit elders.
Transporteren naar een virtuele realiteit
- Hyperrealistische ervaringen simuleren: Van traumatische gebeurtenissen virtueel herbeleven tot complete gedaantewisselingen. En als dat niet realistisch genoeg is dan prikkelen we meerdere zintuigen via 3d-audio, geuren en voelbare feedback.
- Storytelling met jou als figurant: Jij bepaalt als kijker wat je wilt meekrijgen, jij bent in control. Van het ervaren van die Hollywood blockbuster tot het beleven van een journalistiek verhaal.
- User interfaces in de virtuele ruimte: 3d output meest 3d input. Zo heeft Leap, bekend van het faciliteren van gesture-besturing, zichzelf ook gereed gemaakt voor het VR-tijdperk.
- Connecten in de virtuele wereld: Als het gaat om sociale connecties biedt VR talloze mogelijkheden om met elkaar of met groepen te interacteren in een hyperrealistische virtuele omgeving.
Transporteren naar een realiteit elders
Naast computer-gerenderde omgevingen of virtuele omgevingen in video die een ervaring simuleren kan VR ook gebruikt worden om realtime getransporteerd te worden naar een bestaande realiteit.
- VR gebruiken om te besturen: Van drones tot robots op de maan.
- Realtime ervaren via een ander stel ogen: Via de VR-bril kan je realtime ergens anders iets ervaren. Afstand en locatie doen er niet meer toe.
- Nieuws vanuit jouw perspectief: VR kan je real-time midden in de actualiteit plaatsen. Op deze manier kan een nieuwsuitgever zijn doelgroep meer vrijheid geven om zelf een mening te vormen op basis van wat zij daadwerkelijk zien.
Lees vooral de gehele longread waar bovenstaande toepassingen van VR worden geduid met talloze voorbeelden.
Header visual: Ibai Acevedo