Dit verhaal gaat niet over iemand zoals jij. Nee, het gaat over jou. Je unieke gewoonten, voorkeuren en verwachtingen. Het gaat over hoe je tijdig begint met kerstshoppen, hoe je honderd dingen tegelijk doet en hoe je internetbankiert op je smartphone terwijl je onderweg bent naar je werk.
Het gaat over de manier waarop je je nieuws vergaart en waarom je altijd naar die ene winkel gaat om een perfecte outfit te zoeken en te kopen voor het komende feestje. Je verwacht dat je altijd toegang hebt tot de juiste informatie om alles te managen wat voor jou belangrijk is. Van grote dingen zoals je financiën en gezondheid tot kleine dingen zoals het bijwerken van je status op Facebook.
Het gaat tegenwoordig om één-op-één-marketing in plaats van massamarketing. Technologische ontwikkelingen hebben geleid tot nieuwe businessmodellen. Nieuwe modellen waarbij elk individu en loyaliteit big business zijn voor bedrijven.
Waarom is dit belangrijk?
Omdat een opmerkelijke technologie gebaseerd is op deze miljarden individuen wereldwijd en het moment waarop zij wakker zijn, namelijk Flash-technologie. Deze technologie creëert een uniek venster in onze eigen wereld. Voor sommigen is de technologie verweven met het persoonlijke leven en dus always-on als ze lopen, slapen, wakker worden, praten, eten en zitten. Het maakt de huidige on-the-run levensstijl mogelijk.
We denken dat bedrijven en merken ons kennen en onze loyaliteit verdienen door al onze informatie en voorkeuren gericht aan te bieden via onze smartphones en tablets, zonder verdere persoonlijke ervaringen en toegevoegde waarde te geven. Met miljarden mensen, apparaten en merken die strijden om loyaliteit en aandacht van de klant is flash een belangrijke technologie geworden. Flash is ontstaan in de consumentwereld, snel gegroeid (en betaalbaarder geworden) en is nu steeds vaker een strategisch onderdeel van de volgende generatie datacenters.
Flashopslagtechnologie is een van de grootste technologische veranderingen in de geschiedenis van de computer, zowel vanuit het perspectief van de consument als van bedrijven. Of het nu gaat om een kleine, krachtige chip in een fotocamera of een harde schijf voor een database-applicatie; flash staat centraal bij het leveren van krachtige prestaties aan elke database, virtuele omgeving en analytics om de één op één benadering naar de klant te ondersteunen. Bijvoorbeeld, voorheen zouden twee mensen die op dezelfde hoek van de straat staan en in Google zoeken naar een nabijgelegen restaurant, ook dezelfde zoekresultaten krijgen.
Dat is nu niet meer zo. Consumenten hebben andere, hogere verwachtingen: De vegetariër verwacht alleen resultaten te krijgen die matchen met zijn dieetwensen. Degene zonder auto verwacht alleen suggesties voor restaurants te krijgen die op loopafstand zijn. Deze personalisatie gekoppeld aan het huidige veeleisende verwachtingspatroon, gebaseerd op dagelijkse interacties met onze mobiele apparaten, zouden niet mogelijk zijn zonder flash-technologie.
Het is niet een onderwerp waar mensen het vaak over hebben, want het ligt diep begraven in de IT-infrastructuur, maar de impact van deze technologie op de prestaties is enorm.
Hoe verandert één-op-één-marketing onze IT?
Vroeger werd een zoekopdracht van een mobiel apparaat voor iets dat de gebruiker wil weten bestempeld als web 1.0. Het apparaat haalt statische gegevens en dient deze zo snel mogelijk op. De IT-infrastructuur kon dit eenvoudig ophalen, verwerken en aanleveren met de snelheid van traditionele disks omdat deze gebouwd waren voor zaken als massamarketing.
We leven momenteel in een tijd waarin een gemiddeld gezin jaarlijkse genoeg data creëert om 65 iPhones te vullen.
Vergelijk dat met de huidige wereld, de wereld van one-to-one. Een wereld waar mobiele gebruikers een persoonlijke (flash-)ervaring verwachten, hun eigen persoonlijke flash-ervaringen en niet een random opsomming van statische gegevens. Bedrijven die dit begrijpen en kunnen realiseren onderscheiden zich van de concurrentie en zijn in staat brand loyality op te bouwen.
Bedrijven die kiezen voor één-op-één-marketing, moeten hun achterliggende technologie en de manier waarop de IT-afdeling werkt meestal fors veranderen. Je systemen moeten grote hoeveelheden queries tegelijk aankunnen – veel meer dan de huidige IT-activiteiten – om de juiste gebruikservaring te leveren. Het is een enorme verandering, op een enorme schaal. Er zijn miljarden mensen die zo’n één-op-één-benadering van jou verwachten.
Maar dat is nog niet alles. Mobiel betekent ook Big Data. We leven momenteel in een tijd waarin een gemiddeld gezin jaarlijkse genoeg data creëert om 65 iPhones te vullen. Data die verzameld en gegenereerd wordt door het toenemende aantal apparaten, wat weer door organisaties gebruikt kan worden als ingrediënten om de klantervaring te verbeteren.
Wat betekent dit voor bedrijven?
Deze bedrijven moeten ervoor zorgen dat de IT-workloads over verschillende niveaus van schaalbaarheid, prestaties en capaciteit beschikken. Zij zullen een onverzadigbare honger hebben naar flash. Flash verandert ook de manier waarop bedrijven hun datacenters bouwen om het gemak en de personalisatie van de 1:1 benadering mogelijk te maken – voor jou, jou en jou.
Dit is een gastbijdrage van Hans Timmerman.
Hans is als CTO binnen EMC Nederland verantwoordelijk voor de ontwikkeling en verdieping van zowel EMC’s lokale business en technology development als voor de bestaande strategische allianties en partnerships. Een groot deel van zijn carrière was Hans werkzaam in de Nederlandse vliegtuigindustrie. Daarna bekleedde hij bij verschillende IT-bedrijven management- en directiefuncties.