Wie het nieuws uit Las Vegas de afgelopen week heeft gevolgd, kan het beamen: de digitale wereld krijgt een steeds nadrukkelijkere plek in de huiskamer. Daar blijft het niet bij, want nu meer dan de helft van de Nederlanders geïnteresseerd lijkt te zijn in ‘connected’ huishoudelijke apparaten, lijkt een opmars door het hele huis aanstaande. Te beginnen met de keuken.
Recent onderzoek toont aan dat 54% van de Nederlanders interesse heeft in huishoudelijke apparaten die via wifi te bedienen zijn. Vooral tijdsbesparing (24%) en flexibiliteit (29%) zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Worden ‘connected’ huishoudelijke apparaten dé trend van 2015?
2015: de opmars van ‘connectivity’ in de keuken
Als het aan de consument ligt wel. Steeds meer consumenten verwachten dat in 2015 steeds meer apparaten verbonden zijn via wifi. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) denkt dat in de toekomst nagenoeg alle elektronische apparatuur in huis vanaf een smartphone of tablet bedienbaar wordt.
Een keuken met apparaten die via een smartphone bediend kunnen worden, ziet 1 op de 3 Nederlanders dan ook wel zitten. Vier op de tien gezinnen hebben al apparaten in huis die via de smartphone of tablet te bedienen zijn, zoals de televisie of de muziekinstallatie, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Siemens.
Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) die nog geen apparaten in huis heeft die op afstand bedienbaar zijn, staat open voor huishoudelijke apparaten met ‘connectivity’. Voor 17% is de ontwikkeling alles bij elkaar nog een beetje onwerkelijk, terwijl we vorig jaar diverse ontwikkelingen zagen van Belkin, Samsung en Siemens.
Boodschappenlijstje via foto van de koelkast
Met producten zoals de iQ700 serie van Siemens kunnen consumenten hun leven efficiënter inrichten. Dankzij een push-bericht kan de consument, waar men zich ook bevindt, lezen dat ‘het deeg is gerezen’, ‘het vlees gaar is’ of dat de vaatwasser ‘klaar is om te legen’.
Daarnaast kan een gebruiker met een smartphone of tablet op elk moment van de dag, en op elke plaats, in zijn koelkast kijken en vervolgens, door op plaatjes van de verschillende levensmiddelen in een cameraweergave te klikken, te vragen: ”wat kan ik hiermee koken?”. Hier kan het boodschappenlijstje op afgestemd worden. Daarmee wordt ingespeeld op de drukbezette consument. Man en vrouw werken, en er is weinig tijd om doordeweeks uitgebreid te koken, maar ze willen wel goed en gezond eten.
Meer koken dankzij innovatie?
Enthousiasme over nieuwe kookmogelijkheden kan vaak een trigger zijn om iets aan de keuken te veranderen. En dat betekent dat mensen die misschien wat minder vaak in de keuken staan, dat dankzij innovatie nu wel doen. Dit wordt gestaafd door het onderzoek.
Zo denkt iets meer dan de helft van de vrouwen dat haar partner iets vaker zal gaan koken dan normaal, door de nieuwe mogelijkheden. Ook 35% van de eenpersoonshuishoudens denkt vaker in de keuken te staan.
Dit jaar verschijnen de eerste ‘connected’ keukenapparaten al, waarbij we vooral veel ovens zullen gaan zien. De verwachting is dat het hoogtepunt van de ontwikkelingen in het najaar zal liggen. Immers, niet alles vanaf de CES verschijnt direct bij de plaatselijke elektronicagigant!