Vandaag zijn voor het eerst in Nederland ‘zelfrijdende’ vrachtwagens de weg op gegaan. Helemaal zelfstandig kunnen de vrachtauto’s nog niet rijden, maar het begin is er.
Eerder liet Minister Schultz van Haegen al weten dat Nederland voorop moet lopen met de introductie van zelfrijdende auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij zich volledig inzet om een dergelijke proef in Nederland van start te laten gaan.
De proef is vandaag van start gegaan op de A28 bij Zwolle. De drie deels-zelfrijdende vrachtwagens die vandaag op de weg zijn toegelaten rijden ‘gekoppeld’, wat ook wel platooning wordt genoemd. Dit wil zeggen dat de vrachtwagens draadloos met elkaar zijn verbonden en dat de ‘volgers’ reageren op de voorste vrachtwagen.
Als de eerste vrachtwagen remt, dan zal de tweede vrachtwagen ook automatisch remmen. Over het algemeen zal de tweede vrachtwagen op 1,3 seconde achter de eerste vrachtwagen rijden, maar zodra er een auto tussen de trucks invoegt zal de tweede vrachtwagen gas terug nemen. Helemaal zelfrijdend zijn de vrachtwagens nog niet, zo moet er wel een chauffeur aan te pas komen om de wagen te besturen.
De voordelen van zelfrijdende trucks
De zelfrijdende vrachtwagens brengen twee belangrijke voordelen met zich mee. Doordat de vrachtwagens op slechts 1,3 seconde afstand van elkaar kunnen rijden, zitten zij in een soort ‘slipstream’. Hier grote voordeel hiervan is dat de tweede vrachtwagen beduidend minder brandstof verbruikt dan normaal.
Volgens minister Schultz van Haegen zijn zelfrijdende trucks ook goed voor de veiligheid op de weg. Doordat de vrachtwagens met elkaar zijn verbonden remmen zij beiden op tijd. Daarnaast is de kans groot dat deze techniek het fileprobleem kan aanpakken, waarbij het aantal ongelukken drastisch kan worden verlaagd.
Over 5 jaar
Als het aan de minister ligt zien we over 5 jaar steeds meer ’treintjes’ van twee vrachtwagens op de snelweg. TNO werkt momenteel aan een plan om dit voor elkaar te krijgen, zo melden zij vandaag.
Het belangrijkste hierbij zal de communicatie tussen auto’s zijn. Op het moment dat zelfrijdende vrachtwagens de weg op komen, moeten internationaal de regels en de wetgeving duidelijk zijn. “Het is nu noodzakelijk om internationaal te werken”, aldus de minister.