Glen Keane, animator bij Disney, heeft ongetwijfeld een indruk op je achtergelaten. Hij is namelijk degene die Aladdin, Ariel van de kleine Zeemeermin en favoriet onder de griezels, het beest van Belle en het Beest tot leven wekte. Na bijna vier decennia gewerkt te hebben als animator bij Mickey Mouse, besloot Keane in 2012 dat het tijd was voor een nieuw avontuur. Hij vond het hoogste tijd worden om een nieuwe manier uit te vinden om animaties tot leven te brengen. Zo ontstond al gauw het idee voor zijn laatste experiment: tekenen in virtual reality.
Op deze manier heeft hij een nieuwe, korte film voor Future of Storytelling gemaakt. De film, geregisseerd door Ashley Rodholm, laat zien hoe virtual reality het mogelijk maakt om personages op een innovatieve manier tot leven te brengen. ‘’In plaats van met potlood en papier, tekent Keane levensgrote versies van Ariël en het Beest met een GTC Vive headset en de 3D painting app Tilt Brush, waar Google op dit moment de eigenaar van is,’’ zegt Ashley Rodholm.
Glen Keane is vanwege het 3D-effect in staat om zijn karakters direct tot leven te brengen. Wanneer de karakters met pen en papier waren getekend, zou het veel meer moeite kosten om ze minder statisch te laten lijken. Wat misschien nog wel het meest indrukwekkend van alles is, is dat de film pas de tweede keer dat Keane VR tech gebruikt bij het schetsen, vastlegt. Hij vindt zelf dan ook dat hij nog heel veel bij kan leren.
‘’Wanneer ik aan het creëren ben, denk ik in virtual reality. Wanneer ik teken, probeer ik mijn karakters zo levend mogelijk te laten lijken en ze ruimtelijk neer te zetten.’’ Hij laat weten dat hij virtual reality als een uitkomst ziet bij het animeren, en er geen moment aan hoefde te wennen. Wel voegt hij eraan toe dat het waarschijnlijk nog even duurt voordat ze weten wat de beste manier is om dingen in virtuele werkelijkheid te creëren. “The tool is there, but it’s going to take patience and time,” aldus Keane.