Facebook heeft meerdere aanpassingen aangekondigd. De meest opvallende hiervan zijn waarschijnlijk de veranderingen in nieuwsfeed en een button om je medeleven te tonen, een soort van tegenhanger van de vind-ik-leuk-button.
Al jaren is er vraag naar een ‘dislike’ button van Facebook-gebruikers en al jaren reageert Facebook met hetzelfde antwoord: die komt er niet. Facebook wil namelijk geen negativiteit verspreiden, wat wel mogelijk zou zijn wanneer een ‘dislike’ button op de verkeerde manier wordt ingezet. Met de verkeerde manier doelt Facebook op de mogelijkheid dat mensen de ‘dislike’ button in gaan zetten om anderen te beledigen of voor schut te zetten, of om openlijk hun ergernis te uiten over de sponsored posts die in hun newsfeed verschijnen.
Omdat op Facebook nou eenmaal niet alleen maar leuk nieuws gedeeld wordt, komt het social media-platform nu dus met iets wat lijkt op een ‘vind-ik-niet-leuk knop’. Dit kwam afgelopen dinsdag tijdens een Q&A aan de Facebook Headquarters naar voren. Mark Zuckerberg gaf aan dat hij toch is gaan nadenken over het ontwikkelen van de knop nadat hij zag hoeveel vraag ernaar was.
Het idee achter de knop is het kunnen tonen van medeleven, in plaats van de enige optie om iets te kunnen liken. Binnenkort lanceert Facebook de knop tijdens een testronde voor een beperkt publiek, wat Facebook altijd doet bij een verandering. De knop zal daadwerkelijk in gebruik worden genomen wanneer deze ook echt succesvol blijkt na de restronde.
Ook introduceert Facebook ‘Top Stories’: een link bovenaan je nieuwsbalk waarin een samenvatting staat van de belangrijkste updates van de afgelopen dagen of weken. Dit is handig voor drukbezette mensen die niet dagelijks op Facebook inloggen en veel op reis zijn. Facebook houdt dan bij hoe lang je niet ingelogd hebt en laat je alleen de updates zien die als belangrijk worden herkend. Hoe meer reacties er zijn op een post, hoe groter de kans dat een update bovenaan komt te staan.
Daarnaast zal Facebook binnenkort waarschijnlijk gaan samenwerken met diverse media. Hierdoor wordt het makkelijker om onder meer je favoriete muziek, tv programma’s en films te delen.
Eerder dit jaar al lanceerde Facebook de mogelijkheid voor uitgevers om nieuwsartikelen aan te bieden binnen de Facebook-app, waardoor ze sneller geladen worden. Onder de noemer ‘Instant Articles’ ging Facebook de samenwerking met onder meer New York Time, Buzzfeed, The Guardian en Huffington Post.