Een pizza bestellen is sinds vandaag weer een stukje makkelijker geworden. Bij de Engelse filialen van Domino’s Pizza kun je nu namelijk met één druk op een fysieke knop een pizza bestellen.
Dit zogenaamde Easy Order bestelproces wordt mede mogelijk gemaakt door een startup genaamd Flic, die fysieke knoppen maakt waarmee je een virtuele handeling kunt verrichten. Denk bijvoorbeeld ook aan de Dash-knop die Amazon onlangs lanceerde voor op je wasmachine, waarmee je met één druk nieuw wasmiddel kunt bestellen, en de Netflix button waarmee je de lichten dimt, eten bestelt én Netflix aan zet.
Het is een interessante ontwikkeling dat dit soort rudimentaire internet of things oplossingen plotsklaps zo in opkomst zijn. Tijdens de IFA in Berlijn zagen we ook een opkomst in nieuwe universele afstandsbedieningen met maar één knop waarmee je allerlei smart home toepassingen met één device kunt bedienen.
Natuurlijk moet je voordat je de Domino’s knop kunt gebruiken wel eerst wat gegevens van jezelf instellen op de Domino’s website of app. Maar wanneer je thuisadres, creditcard en uiteraard je favoriete pizza(‘s) eenmaal zijn ingevoerd, hoef je alleen nog maar op de button te drukken om binnen een uur een warme maaltijd te ontvangen.
Vooralsnog is de Domino’s button alleen beschikbaar voor Britse klanten. In de VS haalt Domino’s ook regelmatig het nieuws dankzij zijn vernieuwende e- en m-commerce strategie. Zo kunnen klanten in Amerika hun pizza al afrekenen middels een tweet of een emoji, en pizza’s bestellen via hun smart TV of voice control in hun connected car.