Een belangrijke ontwikkeling rond zelfrijdende auto’s in Amerika deze week: de DMV in Californië heeft besloten dat er verplicht een chauffeur achter het stuur moet zitten. Deze chauffeur moet speciale rijlessen volgen, om zo een rijbewijs voor het besturen van een zelfrijdende auto te bemachtigen. Daarmee dwingt Californië autofabrikanten om het design van hun voertuigen aan te passen.
De zelfrijdende auto van Google heeft op het moment namelijk geen stuur, omdat de auto volgens Google veiliger is dan een voertuig bestuurd door mensen ooit kan zijn. Sindsdien roepen autofabrikanten dat de zelfrijsystemen haast geen ongelukken kunnen veroorzaken en dat de bedrijven daarom mogelijke ongelukskosten op zich zullen nemen.
Het leek er daarom op dat we in één keer een grote stap gingen maken met zelfrijdende auto’s: van een ouderwetse auto naar een volledig geautomatiseerd model. Het besluit in Californië lijkt nu roet in het eten te gooien. Door een automobilist te verplichten, moeten zelfrijdende auto’s bedienbaar zijn door mensen.
Het besluit van de DMV geldt alleen in Californië, maar hiermee wordt wel alvast de norm gezet. Andere staten kunnen immers het voorbeeld volgen met vergelijkbare regels, waardoor meerdere delen van Amerika een chauffeur zouden verplichten. En de regels in Google’s thuisland kunnen vervolgens een grote invloed hebben op het ontwerp dat de auto uiteindelijk zal krijgen.
Het is een bekend verhaal: toen de lift in Amerika werd geïntroduceerd, was het een tijdje vereist dat deze door een gespecialiseerd persoon werd bestuurd. Het duurde even totdat iedereen met de liftknoppen werd vertrouwd.