Wearable-fabrikant Fitbit is aangeklaagd in de VS. In de zaak klagen consumenten uit Californië, Colorado en Wisconsin het bedrijf aan vanwege een niet of slecht werkende hartritmesensors. Volgens de consumenten maakt Fitbit valse beloftes omtrent de hartslagmeters in de Fitbit Charge HR en de Fitbit Surge en meet deze niet ‘elke hartslag’, zoals Fitbit beloofd.
Volgens The Verge klagen de consumenten over een incorrecte hartritmemeting die vooral plaats vindt bij periodes van intensieve trainingen. In het document waarin de klacht omschreven is. laat een van de consumenten weten dat er door de Fitbit een hartritme van 82 slagen per minuut werd gemeten, terwijl de persoonlijke coach op hetzelfde moment handmatig een hartslag van 160 noteerde. Eén van de andere consumenten klaagt dat de hartslag volgens Fitbit nooit hoger dan 125 kwam en steevast 15 tot 25 slagen te laag was.
Fitbit laat in een reactie weten dat het de zaak niet gelooft en nog steeds achter zijn hartritmetechnologie:
Fitbit is het absoluut niet eens met de uitspraken in de klacht en de plannen om een rechtszaak te starten. PurePulse biedt een betere technologie om het hartritme te meten dan fitnessapparaten in de sportschool, en houdt het hartritme continue in de gaten, zelfs wanneer je niet in de sportschool bent. Daarnaast is het ook belangrijk om te melden dat Fitbit-trackers zijn ontworpen om zinvolle gegevens te verstrekken om gebruikers te helpen met het behalen van gezondheids- en fitnessdoelen en zijn niet bedoeld als wetenschappelijke of medische apparaten.
Het is niet de eerste keer dat Fitbit wordt aangeklaagd. In de zomer van 2014 werd Fitbit al aangeklaagd voor een misleidende reclame nadat sommige dragers uitslag kregen van het bandje van de Fitbit Force. Fitbit haalde het bandje van de markt af en introduceerde hem daarna opnieuw, waarbij een ander materiaal zou zijn gebruikt.