Komende zomer moeten de deelnemers aan de laatste ronde van de Hyperloop Pod Competition hun prototypes testen op een testtrack van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk (de bedenker van de hyperloop). Maar die testbaan moet nog wel gebouwd worden. Projectontwikkelaar Aecon moet dat klusje gaan klaren is gisteren bekend geworden.
De baan komt in Hawthorne in Californië te liggen, naast het hoofdkantoor van SpaceX, en wordt 1 mijl (1,6 km) lang. De vacuümbuis, waar de hyperlooppods zonder wrijving doorheen moeten schieten met een snelheid van meer dan 1000 km/u heeft een diameter van 1,82 meter. Op dit moment wordt het ontwerp gemaakt en in het voorjaar moet de bouw beginnen.
Deze zomer moet de baan dus in gebruik worden genomen om de capsules van de deelnemers aan de Hyperloop Pod Competition te testen. Onder hen is een team van de TU Delft. Zij presenteerden hun definitieve ontwerp afgelopen vrijdag en tonen het dit weekend aan de jury van de wedstrijd. Daarna gaan ze beginnen met bouwen.
Projectontwikkelaar Aecon mag zich trouwens al meteen hyperloopspecialist bouwen, want het gaat waarschijnlijk ook de testtrack bouwen voor Hyperloop Transportation Technologies, één van de twee bedrijven die is opgericht om de hyperloop werkelijkheid te maken. Ook Hyperloop Tech gaat een testtrack bouwen, dus uiteindelijk zijn er straks drie in de VS.