Spelletjes lijken een belangrijke manier om kunstmatige intelligenties te testen en te trainen. Nadat een computer een professionele Go-speler wist te verslaan, lijkt Microsoft zijn kunstmatige intelligentie te trainen met behulp van de game Minecraft. Hiermee leert de computer hoe hij het beste een berg in het spel kan beklimmen.
Een berg in Minecraft bestijgen kan een complexe klus zijn. Je personage kan slechts één blokje tegelijk beklimmen, waardoor je vaak tijdens een tocht de beste route moet anticiperen. Voor menselijke spelers soms al een lastig klusje, maar voor computers kennelijk ook.
Uiteraard traint Microsoft de AI niet alleen maar om Minecraft te spelen. Hiermee test het techbedrijf een manier waarop een kunstmatige intelligentie ter plekke op situaties kan reageren. Een blogpost van Microsoft beschrijft dit als volgt:
Een computeralgoritme kan misschien één taak beter uitvoeren dan de gemiddelde volwassene, maar dat is niets vergeleken met hoe een kind allerlei input binnenkrijgt zoals licht, geur, aanraking en geluid. Input waarvan kinderen leren – zo weet een baby dat ie gevoerd wordt door bij mama te huilen.
Het AIX-platform van Minecraft gaat allerlei kunstmatige intelligentie-projecten testen in Minecraft. De game zou zich door zijn open filosofie hier perfect voor lenen. Je kunt in Minecraft immers alles bouwen om mee te experimenteren.