Het aantal reserveringen voor de Tesla Model 3 overtreft alle verwachtingen van het bedrijf. Na afgelopen weekend stond de teller op 276.000. De uitdaging voor Tesla is natuurlijk om zo snel mogelijk te leveren aan al deze klanten en da’s geen kleine uitdaging.
Eind volgend jaar begint het bedrijf met het bouwen van de auto. Waarschijnlijk zal voor die tijd al moeten worden gekeken naar hoe de productie kan worden opgevoerd, bijvoorbeeld door ook fabrieken van anderen in te gaan zetten. Maar de grootste bottleneck kan wel eens iets anders zijn dan de bouw, namelijk de beschikbaarheid van accu’s.
Gigafactory
Accu’s zijn duur en worden maar beperkt geproduceerd. Daarom bouwde Tesla vorig jaar en Gigafactory in Nevada in de VS. Deze fabriek heet Gigafactory 1. Die 1 zit niet voor niets in de naam, want als de Tesla Model 3 (en toekomstige auto’s) een succes worden, is waarschijnlijk vanzelf een tweede Gigafactory nodig. En die komt dan in Europa, laat Elon Musk op Twitter weten.
@tapwin No, but we will need to build a factory in Europe to serve long-term regional demand as Fremont reaches max capacity.
— Elon Musk (@elonmusk) April 3, 2016
Een Gigafactory in Europa zou een logische stap zijn. Ook omdat accu’s niet enkel nodig zijn voor nieuwe auto’s, maar ook om accu’s in bestaande auto’s te verwisselen en bijvoorbeeld voor in huis in de vorm de Tesla Powerwall. Het is natuurlijk geen plan wat Musk de afgelopen dagen bedacht heeft, maar het is altijd al de bedoeling is geweest. Door de interesse in de Model 3 kan de realisatie ervan echter in een stroomversnelling komen.