Facebook breidt haar Messenger-app uit met chatbots, vertelde het bedrijf dinsdagavond tijdens haar conference F8. Interessant, maar wat kunnen we eigenlijk met die bots?
De nieuwe chatbots van Facebook maken gebruik van kunstmatige intelligentie en een aantal hiervan leren je voorkeuren in de loop der tijd kennen. Een aantal bots is al gelanceerd, zoals de nieuwsbot van CNN, maar ontwikkelaars kunnen ook zelf een variant maken.
Mogelijkheden
Chatbots die gebruik maken van Facebook Messenger kunnen tal van mogelijkheden hebben. Zo kun je updates krijgen over het weer, het laatste nieuws ontvangen en automatisch verkeersinfo ontvangen, maar het is ook mogelijk om via de Messenger-app van Facebook schoenen of kleding te bestellen. Wil je bijvoorbeeld een mooie bos bloemen? Dan vraag je om een lijst van bloemen aan de lokale verkoper en kies je vervolgens de mooiste bos uit, die daarna wordt bezorgd. Bovendien kun je niet alleen tekst ontvangen, maar ook afbeeldingen en gifjes zien, en klikken op call-to-actions, zoals ‘bestellen’.
KLM is het eerste Nederlandse bedrijf dat gebruik maakt van de chatbots. Via Messenger is het nu mogelijk om in te checken, informatie op te vragen over je vlucht en statusupdates te krijgen. Daarnaast kun je vragen stellen aan KLM via Messenger, 24 uur per dag en zeven dagen per week.
Tot nu toe allemaal functies die interessant, maar nog redelijk ‘basic’ zijn. Het meest interessant is misschien wel de mogelijkheid voor ontwikkelaars om complexere chatbots te maken die de natuurlijke taal kunnen interpreteren en steeds meer leren om zo nog beter te worden. Natuurlijke gesprekken met bots zijn daarmee geen ondenkbaar scenario meer.
Traag
Eén van de bots die al live staat is die van The Wall Street Journal. In de Messenger-app ontvang je van hen de belangrijkste verhalen van de dag, updates over belangrijk nieuws en live berichten over de aandelenmarkt. The Verge is tot nu echter toe weinig enthousiast. Zij schrijven: “De woorden ‘breaking’ en ‘instant’ zijn wat ambitieus. Ik verstuurde een bericht naar de bot van The Wall Street Journal en kreeg ongeveer vier minuten later pas een antwoord.” En het medium staat niet alleen in deze conclusie. Ook op Twitter zien we eenzelfde soort reacties op Facebook’s eerste chatbots.
Volgens The Verge wordt de bot wel sneller met het beantwoorden van je berichten als je er eenmaal mee praat, maar zul je vaak maar moeten afwachten of je ook het antwoord dat je wilde op een specifieke vraag.
Facebook is niet het eerste bedrijf dat zijn platform openstelt voor bots. Eerder deze maand kondigde berichtenapp Kik al aan een app store te openen voor bots en ook Microsoft heeft de eerste varianten voor Skype al gelanceerd. Vorige maand kwam het bedrijf ook met een chatbot op verschillende chatdiensten en op Twitter, Tay.ai. Die werd echter al snel weer offline gehaald toen bleek dat de gebruikers haar racistisch hadden gemaakt. Toen deze bot weer online kwam, was ze door een foutje in een spambot veranderd en werd ze direct weer offline gehaald.