Het is deze week groot nieuws. Yahoo, de voormalig internetgigant die al sinds de jaren 90 meedraait, is verkocht aan telecomprovider Verizon voor 4,7 miljard dollar. Dat klinkt als een grote overname, maar tegelijkertijd illustreert de verkoop een tragedie voor Yahoo. In de afgelopen twee decennia maakte Yahoo namelijk de ene na de andere overnamefout, zo toonde ook een Twittergebruiker aan.
Het begon allemaal al in 1998, toen Google op zoek was naar een mogelijke overnamepartij. De oprichters van het toen nog kleine zoekbedrijf hoopten “maar liefst” 1 miljoen dollar te vangen voor hun initiatief. Er werd gesproken met Yahoo, omdat dit een logische koper zou zijn, maar uiteindelijk wees het bedrijf de overname af. David A. Vise schrijft daar in zijn boek The Google Story het volgende over:
Yahoo wees de overname deels af omdat ze computergebruikers liever op Yahoo-websites hielden. De Google-zoekmachine was ontworpen om mensen snelle antwoorden te geven door ze te sturen naar de meest relevante website. De Yahoo-directories gaven antwoord op vragen en hielden mensen op de Yahoo-website, waar ze konden shoppen, reclame zagen, e-mail lazen en games speelden.
In 2002 krabbelde Yahoo terug van dat idee. Google begon groter te worden – en een overname leek daarom ineens een stuk redelijker. Toenmalig Yahoo-CEO Terry Semel bood volgens Wired 3 miljard dollar voor het bedrijf, maar Google zei minstens 5 miljard te willen. Volgens Semel onacceptabel.
Twee jaar later zou Google naar de beurs gaan en werd het bedrijf gewaardeerd op 147 miljard dollar. Een overname door Yahoo leek definitief van de baan.
Niet met Microsoft
Yahoo zag zijn marktaandeel continu krimpen, maar het bedrijf bleef zijn best doen. In februari 2008 deed Microsoft een bod op het bedrijf voor ruim 44 miljard dollar, een bod dat later ook nog eens met 5 miljard werd verhoogd. Yahoo had echter geen interesse: er lag nog niet genoeg geld op tafel. Microsoft was niet van plan om nog meer te bieden, dus trok zijn overnameplannen weer terug.
Yahoo zag zijn marktaandeel krimpen, maar bleef gewoon doorgaan. In 2012 werd daarom CEO Marissa Mayer in huis gehaald. Zij sneed meerdere malen in het bedrijf door personeel te ontslaan, waaronder begin 2016 in de hoop dat ze het schip nog boven water kon houden. Het bleek echter allemaal voor niets. Aandeelhouders wilden steeds liever een overname, waarna dit niet meer te vermijden viel. Uiteindelijk werd er een fractie gegeven van wat Microsoft jaren terug bood: slechts 4,7 miljard dollar.
De cijfers tonen een tragedie. Yahoo had ooit de kans om Google over te nemen, nog voordat het bedrijf de gigant werd die het nu is. Google werd uiteindelijk de grote concurrent die Yahoo voor velen irrelevant maakte. Toen er een andere, grote overname van Yahoo op het pad kwam, werd deze ook nog eens afgeslagen. Het resultaat is een overname door Verizon, voor een schijntje van wat het bedrijf ooit waard was.