Zelfrijdende voertuigen van Delphi gaan de komende jaren rondrijden in Singapore. Het gaat om zes Audi SQ5’s, die zich langzaam door de stad gaan manoeuvreren. Daarnaast stelt het bedrijf ook zijn cloudplatform beschikbaar. De wegen die de auto’s gaan afleggen zullen geen heel grote ruimte beslaan: in totaal kunnen de auto’s een route van zo’n acht kilometer afleggen.
Door die routes te gaan rijden, wil Delphi bewijzen dat zijn voertuigen klaar zijn om de weg op te gaan en daarvoor over de nodige hard- en software te beschikken. In eerste instantie zal er altijd nog een bestuurder aanwezig zijn, maar in een later stadium wil Delphi ook die uit het voertuig halen. Met de tests wil het bedrijven kijken hoe mensen met de voertuigen omgaan.
In 2015 legde Delphi in de Verenigde Staten ook al een rit af van San Francisco naar New York. De Audi SQ5 deed er negen dagen over om de ongeveer 5.500 kilometer bijna zelfstandig af te leggen. De test in Singapore gaat drie jaar duren. Delphi wil dat zijn auto’s in 2022 commercieel inzetbaar zijn.
De grootste uitdaging van technologie rondom zelfrijdende auto’s is momenteel de stap van semi-autonoom naar volledig autonoom. Veel auto’s beschikken tegenwoordig al over autonome functies, zoals cruise control. Bedrijven zoals Delphi, maar ook traditionele autofabrikanten en nieuwe spelers, zoals Tesla, werken aan functies die langzaam maar zeker het hele rijproces van de mens moeten gaan overnemen.
Die functies werken echter vooral buiten de steden. De tests van Delphi zijn onderdeel van het Singapore Autonomous Vehicle Initiative, dat in 2014 gestart is met als doel onderzoek, testen en ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen in Singapore te stimuleren.