Instagram introduceerde gisteravond een gloednieuwe functie genaamd Instagram Stories. Gebruikers kunnen hiermee momenten met hun vrienden delen, die na 24 uur automatisch uit de app worden verwijderd. Dat klinkt je wellicht bekend in de oren, want dit is precies hoe de Stories-functie van Snapchat functioneert. Het sociale fotonetwerk heeft een functie van de concurrent gekopieerd.
Instagram ontkent ook niet hoeveel de functies op elkaar lijken. Productbaas Kevin Weil vertelt aan Recode dat Stories vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de hashtag. Die werd ooit groot op Twitter, waarna hij op steeds meer andere sites en sociale netwerken werd gebruikt:
Ik denk dat ‘de story’ een fantastisch formaat is om momenten in te delen en om een beeld van je dagelijks leven te geven. Ik denk dat veel apps hier gebruik van gaan maken.
Snapchat en Instagram-moederbedrijf Facebook hebben al een tijdje een ongemakkelijke relatie. In 2012 probeerde Facebook on de concurrent te kopen, maar deze overname ging niet door. Daarna probeerde het bedrijf meermaals om foto-apps te introduceren die verdraaid veel leken op Snapchat, maar geen van deze apps sloeg aan.
Nu probeert Facebook het nog eens, door zijn sociale fotonetwerk met Instagram Stories iets meer op Snapchat te laten lijken. Hierdoor komt een grotere groep mensen in aanraking met de nieuwe optie. De vraag is nu: gaan mensen er ook gebruik van maken?