Naar de supermarkt om boodschappen te doen? Dat is zó ouderwets. En dat blijkt ook uit de cijfers: steeds meer mensen doen online hun boodschappen. In 2017 gaat het om één op de zes Nederlanders, blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope.
Naar verwachting stijgt in 2017 de omzet van online supermarkten met ruim dertig procent. Op dit moment hebben bijna 1,6 miljoen Nederlanders (zestien procent) wel eens eten of drinken bij een online supermarkt besteld. Volgend jaar wordt naar verwachting de grens van 2 miljoen Nederlanders gepasseerd. Het marktaandeel van online binnen het supermarktkanaal stijgt daardoor naar vijf procent.
En waarom doen we online boodschappen? Met name om ze thuis te laten bezorgen (68 procent). Eén op de vijf haalt ze echter liever op in de winkel. Nog eens tien procent haalt de bestelde boodschappen op bij een pickup point. Overigens kopen we met name lang houdbare producten en dranken. Denk aan frisdrank, bier en wijn.
De meeste online boodschappen doen we bij de Albert Heijn: zes op de tien online bezoekers bestelt daar. Andere supermarkten waar we graag shoppen zijn Jumbo (18 procent), PLUS (5 procent) en startup Picnic (4 procent).
Waarom niet online?
Het overgrote deel van de Nederlanders gaat nog wel naar een fysieke supermarkt. Ongeveer 66 procent geeft aan dat het overbodig is om boodschappen online te bestellen als ze een supermarkt in de buurt hebben. Vooral vrouwen (38 procent) vinden het vervelend dat ze het product niet zelf kunnen uitkiezen.
Maar ook de bezorgkosten spelen een rol. Zouden die lager of niet aanwezig zijn, dan zou een kwart van de consumenten wel online de boodschappen bestellen. Van de mensen die dit nog nooit heeft gedaan, liggen de grootste kansen voor supermarkten bij 18 tot 34-jarigen. Zij staan er namelijk het meest voor open om dit in de toekomst te gaan doen.
In onze podcast Rush Talk spraken Elger en Johan gisteren al uitgebreid over het laten bezorgen van booschappen: