Toen Snapchat in september zijn naam veranderde in Snap, presenteerde het bedrijf zich met een kort en strakke omschrijving: ‘Snap is een camerabedrijf’. Het bedrijf maakte met zijn app al op een unieke manier gebruik van de camera op smartphones en deed met de introductie van de Spectacles, de zonnebril waarmee je kunt filmen, een extra duit in het zakje.
Maar volgens Business Insider lijkt het erop dat de smartphone en zonnebril voor Snap niet genoeg zijn. Volgens anonieme bronnen van de website heeft het bedrijf het afgelopen jaar meerdere gesprekken gevoerd om bedrijven over te nemen. De interesse zou onder meer liggen bij draagbare camera’s, drones, virtual reality en augmented reality.
Onder meer dronebedrijf Lily Robotics en Narrative, dat zich richt op draagbare camera’s, zouden met Snap in gesprek zijn of zijn geweest. Ook zou het bedrijf een reeks aan startups hebben ontmoet dat zich bezighoudt met virtual en augmented reality. Business Insider baseert zich in zijn bericht op bronnen die bekend zouden zijn met de overnameplannen van Snap. Het bedrijf wilde geen officiële verklaring geven. De overnamekandidaten evenmin.
Concurrentie en beursgang
Aangezien eventuele overnames vaak worden gezien als concurrentiegevoelige informatie, is het logisch dat Snap deze informatie voor zich probeert te houden. Die concurrentie lijkt met name te komen van Facebook, dat het bedrijf in 2013 nog wilde overnemen. Het sociale netwerk kopieert functies van Snapchat nu in Instagram.
Ondertussen bereidt Snap zich voor op een beursgang in 2017. Volgens analisten is het bedrijf 25 miljard dollar waard: meer dan acht keer zoveel dan de 3 miljard die Facebook een aantal jaar geleden voor het bedrijf over had.