Facebook gaat nepnieuws in Duitsland bestrijden met hulp onderzoeksbureau

Facebook

Facebook gaat in Duitsland nepnieuws bestrijden. Het sociale medium gaat daarvoor samenwerken met het onderzoeksbureau Correctiv, schrijft het Duitse blad Der Spiegel. Het onderzoeksbureau gaat nepnieuws en hoaxes die op het sociale medium circuleren natrekken.

Het blad schrijft dat Facebook in Duitsland boetes boven het hoofd hangt als het bedrijf geen maatregelen neemt om laster op het platform tegen te gaan. In de nasleep van de Amerikaanse presidentsverkiezingen kreeg het bedrijf veel kritiek te verduren. Daarop besloot het platform al in de Verenigde Staten om factcheckers in te schakelen.

Correctiv gaat berichten die door gebruikers als nep worden gemarkeerd controleren op onwaarheden. Verhalen die door het bureau als nep worden beoordeeld, zullen niet van Facebook verdwijnen. In plaats daarvan wordt het bericht van een waarschuwing voorzien. Ook kan Facebook ervoor zorgen dat het artikel minder vaak in de tijdlijn van zijn gebruikers verschijnt.

Correctiv

Correctiv is een researchbureau dat in Duitsland onderzoek naar misstanden publiceert. Daarnaast geeft het workshops en lezingen waarin ze burgers bijbrengen hoe ze gebruikmaken van het recht op informatie.

In Nederland werkte het bureau samen met het Algemeen Dagblad en Duitse media in een onderzoek naar de neergehaalde vlucht MH17. Het onderzoeksbureau omschrijft zichzelf als ‘de eerste Duitstalige non-profit-onderzoeksredactie met als doel burgers toegang te geven tot informatie.’