Instagram lijkt flink wat marktaandeel weg te snoepen bij concurrent Snapchat. Dat blijkt uit eigen onderzoek van TechCrunch. Volgens de site daalde het aantal Snapchat Stories kijkers de afgelopen 3 maanden met een geschatte 40 procent. En dat is geen goed nieuws voor Snapchat, die in maart dit jaar naar de beurs hoopt te gaan.
Sinds Facebook Instagram heeft overgenomen is het bedrijf er alles aan gelegen om concurrenten zoals Vine, Periscope en Snapchat uit de markt te stoten. Daarom introduceerde Instagram eind vorig jaar Instagram stories: een manier om dagelijkse videofragmenten bij te houden voor zijn gebruikers. De functionaliteiten lijken eigenlijk exact op die van Snapchat, en blijken vooralsnog dus een groot succes.
TechCrunch baseert zijn cijfers onder meer op Snapchat kijkcijfers die worden bijgehouden door een social-media-monitor, de laatste app-downloadcijfers via App Annie en de ervaringen van bekende Snapchat gebruikers. Van één van hen, Snapchat celebrity Hannah Stocking, weet TechCrunch te melden dat haar gemiddelde aantal views per story de afgelopen maanden daalde van 150.000 in augustus 2016, naar 90.000 in januari 2017.
Volgens sommigen is het logisch dat Instagram Stories het langzaamaan lijkt te winnen van Snapchat: voor veel influentials die al langer op Instagram zaten is de instap veel lager en daarnaast bereiken zij direct hun zorgvuldig opgebouwde en vaak grote publiek. Wie zich pas laat op Snapchat begaf, moest zijn bereik daar nog van de grond af aan opbouwen.
Daarnaast is het bij Snapchat altijd lastig geweest om fans en volgers te verzamelen omdat je alleen op basis van usernames mensen kunt volgen, wat voor veel contentmakers ook een extra drempel is om met het medium aan de slag te gaan. Dat je nu op Instagram zowel foto’s, als Live Stories kunt delen, is voor veel bloggers en mediamakers een groot voordeel.