Facebook gaat de concurrentie aan met LinkedIn en heeft een sollicitatiefunctie ontwikkeld voor op het social medium. Solliciteren op Facebook moet de nieuwe standaard worden, zegt Facebook tegen USA Today.
Facebook gaat bedrijven de mogelijkheid bieden om vacatures te plaatsen op hun pagina. Wanneer je wilt solliciteren op een interessante vacature kun je dat straks gemakkelijk via je je Facebook-profiel doen.
Door op de ‘Apply Now’ button te drukken wordt je naam en profielfoto gedeeld met het bedrijf en de overige informatie moet je daarna zelf invullen. Na de sollicitatie is het de bedoeling dat de werkgever contact met de sollicitant opneemt via Facebook Messenger.
Kleine bedrijven
Waar LinkedIn zich meer op de grote bedrijven richt, focust Facebook op midden- en kleinbedrijf die steeds meer moeite hebben met het vinden van het juiste personeel. Kleinere bedrijven die werknemers voor een bijbaantje of part-timebaan zoeken, zitten juist minder op LinkedIn en meer op Facebook, zegt vice-president reclame en bedrijven bij Facebook, Andrew Bosworth.
Het enige nadeel volgens sommige werkzoekenden is dat werkgevers op deze manier sneller achtergrondinformatie of gênante posts kunnen checken op hun social media-profielen. Bosworth zegt dat hoogopgeleiden daar meer bang voor zijn dan de gemiddelde werkzoekende. “De ‘gewone’ werkzoekende is juist op zoek naar alle kansen die hij kan aangrijpen”, aldus Bosworth.
De sollicitatiefunctie is op dit moment alleen beschikbaar in de VS en Canada. Helaas heeft een woordvoerder van Facebook aan TechCrunch laten weten dat de functie voorlopig nog niet naar Nederland komt.